Nyheter

Är detta framtiden för elbilsladdning? Ett intressant gemensamt projekt från K-Lataus, Audi och Plugit

I vår experimenterar finska K-Lataus med en ny typ av mobil PRO MOBILE laddstation för elbilar i samarbete med Audi och laddlösningsleverantören Plugit.

Närmare bestämt är det en laddningsbehållare med fyra CCS-pluggar, som är utrustad med ett 290 kWh batteri.

Containern är parkerad för vårens häng på parkeringen vid Kittiläs Levi Zero Point-uthyrningskontor. Den öppnade för användning av elbilister fredagen den 15 mars.

Syftet är att fortsätta pilotprojektet även efter besöket i Levi. 

– Laplands skidanläggningars laddningsmöjligheter kommer regelbundet upp till diskussion bland elbilsförare. Vi vill nu göra vårt för att svara på elbilsförares önskemål om nya laddstationer och ta reda på hur en sådan ny lösning kommer att tas emot. Om mottagandet visar sig vara positivt, experimentet kommer definitivt att fortsätta och nästa destinationer kommer att meddelas så snart som möjligt, säger K från K-Auto,-Iiro Määttänen.

Behållarens totala effekt är 240 kW, och den maximala laddningseffekten för en enda kontakt är 120 kW. När full kapacitet, det vill säga alla fyra stickpropparna är i bruk, är laddningseffekten därför 60 kW per punkt.

Två av laddarna används för K-Lataus kunder – laddningen startas som vanligt antingen med K-Lataus-taggen eller K-Lataus-applikationen. Två laddare är däremot reserverade exklusivt för Audi-kunder, som helt kostnadsfritt kan ladda sin bil med en container efter att först ha hämtat ut Audi-nycklarna genom att visa laddbrickan på Levi’s Zero Point.

– Projektet är en del av #Audilife-konceptet, vars mål är att erbjuda Audi-kunder betydande fördelar på olika platser runt om i Finland, säger Johanna Ali, som är ansvarig för Audis affärsverksamhet , från K-Auto. 

En inhemsk enhet

PRO MOBILE är designad och byggd i Finland. Laddningssystemet är mer tillförlitligt även i ett svagare elnätsområde, eftersom batteriet tar hand om en jämn strömförsörjning. Dessutom, i en situation där strömförsörjningen är avbruten, fortsätter utrustningen normal drift tack vare energireserven. 

– Med energilagringen integrerad i utrustningen är det möjligt att erbjuda inte bara högre effekt än anslutningen, utan också att optimera kostnaden för el, påminner Plugits försäljningsdirektör Topi Aaltonen . 

K-Lataus och Audi är båda en del av K-Auto. Plugit, å andra sidan, har varit partner till K-Lataus sedan K-Lataus grundades. 

– Vi tror att gemensamma projekt av den här typen gör det möjligt att utveckla Finlands laddinfrastruktur ännu mer effektivt, säger Määttänen på K-Lataus.