Nyheter

Nordic Re-Finance: Godkännande av Traxx AC2 med ETCS ombord i Sverige och Norge

Nordic Re-Finance meddelar att deras Traxx AC2-lok har fått fullständigt godkännande för trafik i både Sverige och Norge. Fordonet som sedan 2023 varit godkänt för trafik i Sverige med signalsystemet ETCS har den 15e mars i ERA OSS (European Railway Agency – One Stop Shop) tilldelats ett utökat användningsområde för trafik även i Norge.

Godkännandet innebär dels att nyttan ökar när nu även norska aktörer kan nyttja loken, men framförallt att fordonen kommer få köra på Malmbanan när denna utrustas med ETCS mark under sommaren 2024. Traxx-loket är känt för sin pålitlighet och höga prestanda, och dess godkännande för trafik i Sverige och Norge möjliggör för Nordic Re-Finance att erbjuda fortsatt effektiva och konkurrenskraftiga lösningar för operatörerna.

Nordic Re-Finance operativa projektledare för ETCS-projektet Arvid Haag:

– Vi har arbetet med stor tidspress med tanke på Malmbanans övergång till ETCS mark denna sommar. Genom en godkänd fordonstyp får vi nu möjlighet att godkänna samtliga Traxx AC2 enligt det förfarande som kallas ”conformity to type”. Under våren kommer vi att färdigställa våra fem återstående lok så att alla tolv loken i vår traxx-flotta är framtidssäkrade.

Mikael Zagerholm, teknisk chef:

– Vi skrev kontrakt på ETCS-Ombord på Traxx AC2 redan 2020. Efter både pandemi och krigsutbrott i Europa ser vi nu äntligen slutet på detta projekt. Traxx är ett utmärkt lok och med ett modernt signalsystem ser vi att det har många årtionden kvar på den nordiska marknaden. Jag vill dock understryka vikten av att Alstom nu tar ett långsiktigt ansvar både för reservdelar till ETCS-systemet, men också för sina levererade Traxx-lok.

Med detta godkännande befäster Nordic Re-Finance sin ställning som en ledande leverantör inom järnvägssektorn i Norden och positionerar sig för fortsatt tillväxt och framgång på marknaden.