Nyheter

Containerrekord i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamns containervolymer fortsätter att öka från förra årets rekordnivå. Första kvartalet 2024 hanterades fler containrar än någonsin i Göteborgs Hamn under ett enskilt kvartal. Det visar hamnens nyligen sammanställda kvartalssiffror.

Förra året var det de höga exportvolymerna som låg bakom att 2023 blev det bästa året någonsin för Göteborgs Hamn vad gäller hantering av containrar. På importsidan gick det tyngre, med en minskning på närmare 20% för helåret. Bakgrunden till de låga importsiffrorna förklarades då bland annat av höga räntor och försvagad krona, vilket minskade marginalerna för svenska konsumenter.

Men nu har trenden vänt. Under årets första kvartal ökade i stället importen av containergods med 11% jämfört med samma period 2023.

– Nu är vi tillbaka på importvolymer i nivå med hur det såg ut innan pandemin. Och signalerna vi får från marknaden är att stora importaktörer inom exempelvis detaljhandeln förväntar sig en stärkt köpkraft och ökad efterfrågan från konsumenterna framgent, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB.

Både import och export ökade – gav bästa kvartalet någonsin
Samtidigt som importen alltså växer så fortsätter exporten på den inslagna vägen från 2023 med fortsatt ökade volymer. Under första kvartalet 2024 ökade antalet exporterade containrar med 4% jämfört med samma period förra året.

På totalen – export och import sammanräknat – ökade hamnens containervolymer med 8% till totalt 242 000 hanterade containrar (TEU*), vilket är den högsta siffran för ett enskilt kvartal i hamnen någonsin. I Göteborgs Hamn hanteras 57% av Sveriges totala containervolym och det är terminaloperatören APM Terminals som hanterar huvuddelen av volymerna.

Container på järnväg
Under det första kvartalet ökade mängden containergods på järnväg med 1 procent till 126 000 TEU. Tillväxten består bland annat i skogsprodukter på järnväg som containeriseras i Göteborg. Järnvägspendlar till importtunga destinationer i inlandet visade också stark tillväxt.

– Det händer mycket just nu som kommer att stärka vårt järnvägserbjudande ytterligare framöver. Vi har nya järnvägsdestinationer under uppstart, samtidigt som flera befintliga pendlar går upp i frekvens. Hamnbanans uppgradering till dubbelspår är nyss klar, vilket tredubblar kapaciteten på järnvägen. Med Hamnbanan och vår nyligen uppstartade farledfördjupning utvecklar vi hamnen med ännu robustare och effektivare infrastruktur som vässar det svenska näringslivets konkurrenskraft ytterligare, fortsätter Claes Sundmark.

Växande energivolymer
Under första kvartalet ökade även hanteringen av energiprodukter genom hamnen med 10%, till 5,1 miljoner hanterade ton. Detta jämfört med samma kvartal 2023 där volymerna dock var förhållandevis låga på grund av planerade underhållsstopp på raffinaderier.

Något färre fordon och roroenheter
Hanteringen av nya fordon minskade med 2% till 69 000 bilar under första kvartalet. Det var främst importen av bilar till Sverige som minskade, vilket speglar minskningen av antalet svenska nybilsregistreringar under perioden.

Under första kvartalet minskade även den totala intraeuropeiska roro-volymen med 2%. Roro står för roll on/roll off och är trailers och annat rullande gods som fraktas på fartyg med hög frekvens. Likt hamnens containervolymer så syns en viss återhämtning av importvolymer även i rorosegmentet.

Mer bulklast
Hanteringen av konventionella torrbulkfartyg fortsätter att öka. Under första kvartalet hanterades 144 000 ton torrbulk, vilket är en ökning med 30 procent. Bakom ökningen ligger bland annat nya exportflöden av skogsprodukter, granulat och byggnadsmaterial för stora infrastrukturprojekt.

Fler passagerare
Antalet passagerare ökade med 11 procent till 258 000. Det är det högsta antalet passagerare sedan 2018 för motsvarande period. I mars tog hamnen också emot årets första kryssningsanlöp.