Användningen av artificiell intelligens ökar kraftigt bland landets företag. I Svea Banks nya undersökning framgår det att andelen svenska företag som använder AI i sin verksamhet tredubblats under det senaste året. Från tio procent 2023 till 31 procent 2024.
I Sveas senaste AI-undersökning har fler än 500 svenska företagare svarat på frågor om artificiell intelligens. Resultatet visar att andelen som använder den nya tekniken ökat med 300 procent och att intresset fortsätter att stiga. Att var tredje svenskt bolag nu uppger att de drar nytta av tekniken är en markant ökning. Vid samma undersökning för ett år sedan hade endast en av tio, 10 procent, integrerat AI.
Vanligaste användningsområdena
Undersökningen visar att det främst är inom marknadsföring, datahantering och produktion som AI implementerats. Marknadsföring är det område där användningen har ökat mest. Från 40 procent 2023 till 49 procent 2024. Av de som använder AI anser elva procent att verksamhetens lönsamhet ökat i ganska eller mycket hög grad. På frågan om var man ser störst möjligheter att genomföra besparingar med hjälp av artificiell intelligens uppger 58 procent analys av data, följt av marknadsföring samt ekonomi och redovisning på 50 respektive 42 procent.
– Årets resultat visar att AI på allvar vunnit mark bland svenska företag. Att marknadsföring ökar mest beror på att det är ett av de enklare områdena att effektivisera med AI. Programmen är lättillgängliga och ingenting måste byggas in i de egna systemen. Exempelvis finns det många marknadsavdelningar som använder AI-baserade text- och bildredigeringsprogram, säger Emma Lindgren, expert på digitalisering, Svea Bank.
Kompetens, krångel och säkerhetsrisker
På frågan varför företagare inte väljer att integrera AI svarar 22 procent att de inte besitter den kompetens som krävs, motsvarande siffra 2023 var 19 procent. Resultatet visar samtidigt att andelen företag som uppgett att de inte ser någon nytta med AI-tekniken sjunker. Från 48 procent i fjol till 44 procent 2024.
Även om allt fler företag använder AI finns det många som känner oro. En tredjedel, 27 procent, uppger säkerhetsrisker som ett orosmoment. Nästan lika många, 25 procent, ser risker med att verksamheten kan bli för opersonlig och 20 procent anser att det kan bli för dyrt.
Om AI-undersökningen 2024
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 27 maj – 13 juni 2024. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med vd:ar, marknads-och försäljningschefer samt andra som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.