Nyheter

Ny rapport: Vartannat svenskt företag driver intäkter med AI

Digital Realty (NYSE: DLR), den största globala leverantören av moln- och operatörsneutrala datacenter-, colocation- och interconnection-lösningar, presenterade idag resultaten från rapporten ”The State of Data and AI in Europe”, den europeiska delen av företagets nyligen lanserade Global Data Insights Survey. Denna undersökning med över 2 000 företag visar på en betydande ökning i AI-mognad inom större organisationer, där 85% av de tillfrågade i Europa implementerar AI-strategier och 42% aktivt driver intäkter genom tekniken.

Trots dessa framsteg visar resultatet av undersökningen på en lucka: försöken till intäktsgenerering har inte lett till större affärsmässiga framgångar än. Endast 27% av företagen i Europa anser att deras nuvarande AI-användning har lett till stora förändringar, vilket understryker behovet av större investeringar i digital infrastruktur för att frigöra den fulla AI-potentialen.

Nästan alla företag i Europa har integrerat AI i viss utsträckning, med en växande insikt om vikten av att implementera robusta datastrategier. Två tredjedelar (65%) av de tillfrågade i Europa identifierar dessa strategier som viktiga för att effektivt hantera och utnyttja datatillgångar för att framgångsrikt genomföra AI-projekt.

Men betydande utmaningar kvarstår. Många europeiska företag saknar den digitala infrastruktur som krävs för framgång inom data och AI. Den främsta av dessa utmaningar är datalagring, där 57% av de europeiska företagen har otillräcklig lagringskapacitet för att genomföra sina strategier.

Dessutom uppger 57% att deras IT-infrastruktur måste vara strategiskt placerad för att säkerställa effektiv implementering. Fenomenet datagravitation, där data ackumuleras i vissa infrastrukturhörn, förvärrar dessa problem, vilket gör det svårt att flytta data på grund av nätverksbandbreddsbegränsningar, applikationsberoenden och prestandaproblem.

Enligt studien har 94% av de svenska företagen en datastrategi i någon form. Mer än hälften (55%) har en aktiv datastrategi som redan implementeras, medan 39% har en datastrategi som är i ett tidigt skede. Endast 6% har en datastrategi som enbart är på planeringsstadiet.

Nästan hälften (45%) använder AI för att driva intäkter med en aktivt tränad AI-modell, enligt undersökningen. Dessutom är en av tre (34%) i slutfasen av att börja använda AI i sin verksamhet. Med andra ord är nästan 8 av 10 företag (79%) långt framme i sin AI-strategi.

Drygt hälften av de svenska företagen (59%) anser att rätt datainfrastruktur är den viktigaste faktorn för att implementera AI. För mer än hälften (55%) är hållbarhet den viktigaste frågan när de utvecklar sin AI-strategi. Totalt säger nästan 9 av 10 företag (88%) att hållbarhet påverkar utformningen av deras AI-strategi.

– Denna undersökning visar att ett växande antal företag i Sverige gör betydande framsteg i sina AI-strategier och många använder redan AI för att driva intäkter. Det är uppenbart att hållbarhet är av högsta prioritet för företag idag och spelar en nyckelroll i utformningen av AI-strategier. När företag fortsätter att integrera AI i sin verksamhet kommer en väl utformad datastrategi med fokus på robust infrastruktur och interconnection att vara avgörande för att uppnå affärsresultat, säger Pernille Hoffmann, vd på Digital Realty i Norden.

Att inse det kritiska behovet av att anpassa placeringen av sin data till AI-strategin är avgörande. AI distribueras på fler platser inom organisationer, vilket ökar dataskapandet och kräver lättillgängliga, stabila data för AI-bearbetning. Nästan tre fjärdedelar (72%) av de tillfrågade i Europa håller med om att prioritering av dataplacering är avgörande för att ta itu med viktiga utmaningar, inklusive lagring, bearbetning, interconnection, efterlevnad och infrastruktur.

Brist på datorkraft är också ett växande problem. Över hälften (53%) av företagen i Europa saknar den nödvändiga datorkraften för AI-bearbetning där det behövs och för att skala efter efterfrågan. Organisatoriska stopp såsom otillräcklig kunskap eller stöd för databaserade AI-strategier hindrar framsteg.

Företagsledare justerar budgetar för att hantera växande datavolymer och få tillgång till konkurrensfördelarna med AI. Ändå använder bara 14% för närvarande AI för att skapa en konkurrensfördel, vilket indikerar ett trängande behov för organisationer att ompröva sina datastrategier för att uppnå en betydande avkastning på AI-investeringar.