Nyheter

Helautomatiska drivlösningar motverkar förarbrist och ökar precisionen

Transportföretag världen över står inför utmaningar med förarbrist inom flera viktiga branscher, bland annat transport och bygg. För att möta detta problem, utan att kompromissa med verksamhetens precision eller effektivitet, vänder sig många till helautomatiska drivlösningar. Helautomatiska växellådor, som de från Allison Transmission, gör det enklare att attrahera och behålla förare, samtidigt som precisionen i arbetet förbättras.

Flera analyser, såsom en från SNAP, visar att bristen på lastbilschaufförer i Sverige är på en ohållbar nivå. Företag kämpar för att hitta kvalificerade förare, vilket hotar både produktiviteten och leveranssäkerheten. Genom att förenkla körningen och minska komplexiteten i tunga fordon kan företag locka fler förare och samtidigt säkerställa hög effektivitet och precision.

Det menar Allison Transmission.

– Allison Automatics gör det möjligt för fordonsflottor att välkomna förare med olika erfarenhetsnivåer. Med en helautomatisk växellåda kan förarna fokusera på det precisa arbete som krävs, och företag kan känna större trygghet i sina operativa resultat, säger Mats Hallgren, Area Sales Manager för Allison Transmission i Norden och fortsätter:

– De kan också känna sig lugna i att en helautomatisk växellåda minskar risken för att föraren övervarvar motorn eller orsakar skadlig belastning på drivlinan.

Breddar förarpoolen och effektiviserar utbildningen av nya förare

Ett exempel på hur helautomatiska drivlösningar används för att hantera förarbrist och förbättra precisionen är det australienska företaget Holcim, som har övergått till att rusta en stor del av sin fordonsflotta med Allison 3200 helautomatiska växellådor. Med dessa fordon har företaget lyckats bredda sin förarpool och effektivisera utbildningen av nya förare.

– Det innebär att kandidater inte längre behöver ha de specialiserade färdigheter som krävs för att köra ett stort manuellt fordon, men ändå kan bli en värdefull tillgång för vårt team. Våra betongbilsförare genomgår ett omfattande utbildningsprogram, så detta är en sak mindre att oroa sig för. Om du har en ny förare som kör en manuell växellåda med koppling, broms och gaspedal, på ett fordon som en betongbil med högre tyngdpunkt, kan det vara utmanande för dem. Enkelheten med en helautomatisk växellåda hjälper oss att utbilda personalen på ett tryggt och säkert sätt, säger Dave King, Regional Logistics Manager på Holcim Australia, och fortsätter:

– Vi gör dessutom väldigt många stopp/start, mycket tomgångskörning, manövrering och arbetar med lutningar på upp till 12 grader. Ofta när vi backar mot betongpumpar har vi två lastbilar som matar in en pump. Den smidiga precisionen hos en helautomatisk växellåda hjälper förarna att positionera sina utmatningsrännor med större noggrannhet.

Med helautomatiska växellådor kan företag navigera de utmaningar som förarbristen innebär och samtidigt upprätthålla hög operativ standard.

– Det är svårt att hitta ny talang som kan prestera på den nivå som krävs idag. För att göra körning mer attraktivt som karriär, kan transportörer därför investera i lösningar som gör fordonet mer bekvämt. Det är viktigt att alla komponenter i fordonet samverkar för att erbjuda god manövrerbarhet, effektivitet och kraft i alla situationer. Med rätt drivlösningar får man dessa kvaliteter och kan därmed göra yrket mer attraktivt genom att erbjuda en smidigare körupplevelse för förarna, avslutar Mats Hallgren.