Nyheter

European Space Agency ESA lanserar DECARDIS-projektet med Awake.AI, ABB och Wallenius Marine

Europeiska rymdorganisationen (ESA) har initierat ett nytt flaggskeppsprojekt, Decarbonization through the Digitalization in Shipping (DECARDIS), tillsammans med optimeringsplattformsföretaget Awake.AI, teknikledaren ABB och rederiet Wallenius Marine. Konsortiet, som finansieras av ESA och leds av Awake.AI, kommer att samarbeta kring en lösning för optimering av hamnanlöp, som fokuserar på att hjälpa fartyg att minska utsläppen av växthusgaser genom att övervinna ineffektivitet i interaktionen mellan fartyg och hamn.

Trots stora framsteg inom smart fartygsteknik och hög automationsgrad i hamnar saknas transparens i relationerna mellan hamn- och fartygssystem, och data om rutter och hantering vid kaj är ofta begränsade till slutna plattformar. Fartyg som uppmanas att fortsätta utan dröjsmål får ofta vänta vid ankomsten till hamnen, efter att ha slösat bränsle och genererat ytterligare utsläpp.

DECARDIS-projektet syftar till att utveckla en integrerad och interoperabel lösning för att koppla samman beslut om fartygs rutt och hastighet med just-in-time-ankomst till kaj. Det blir världens första lösning för att optimera en hel rutt och hamnanlöp, snarare än bara en del av den. DECARDIS-parterna bedömer att en sådan lösning, om den antas på global nivå, skulle kunna bidra till betydande utsläppsminskningar.

Detta är mycket viktigt för en bransch som pressas av IMO:s (Internationella sjöfartsorganisationen) mål att nå nettonollutsläpp av växthusgaser senast 2050 och EU:s förslag till klimatmålsplan för 2030 om att minska utsläppen med minst 55 procent till 2030 jämfört med 1990 års nivåer.

DECARDIS-projektet syftar till att integrera lösningen för ruttoptimering från OVERSEA, ett samarbete mellan ABB och Wallenius Marine, med de lösningar för optimering av hamnanlöp som erbjuds av Awake.AI, i en driftkompatibel lösning. Användarna kommer att få tillgång till denna lösning för optimering av rutter och hamnanlöp via ett webbaserat gränssnitt som är kompatibelt med befintliga lösningar ombord.

Användarna av OVERSEA får både en avancerad digital lösning och stöd från experter för att fatta beslut om att optimera fartygets operativa prestanda, sänka bunkerkostnaderna och minska utsläppen.

– Med OVERSEA-samarbetet etablerar vi en smart supporttjänst för fartygsflottor som ökar effektiviteten, säger Jesper Lögdström, Head of Performance Management Center, Wallenius Marine. Vi strävar efter att ge besättningar och landorganisationer en gemensam förståelse för data och stödja dem med insikter och tillämpliga rekommendationer för att förbättra fartygets operativa prestanda. Transparens och ett nära samarbete med kunderna kommer att vara avgörande för att lyckas.

Förra året slutförde Awake.AI sitt första ESA-demonstrationsprojekt, ‘Smart Port Marketplace’ som möjliggör automatisering av köp och försäljning av hamntjänster och -produkter.

– Tillsammans med ABB och Wallenius Marine har vi en gemensam vision för branschen; tänk om inget fartyg någonsin skulle behöva stressa för att sedan vänta. Varje fartyg skulle alltid segla i sin optimala hastighet och ta den optimala rutten, säger Karno Tenovuo, VD, Awake.AI. Genom att kombinera de tekniker som Awake.AI har för optimering av hamnanlöp och ABB och Wallenius Marine har för optimering av rutten, kan vi göra denna vision till verklighet.

– Vi på ABB har utvecklat en ledande position inom digitalisering av sjöfart baserat på en blandning av systemutveckling och sektorexpertis inom kraftdistribution, styrning och automation, framdrivning och programvara för fartygshantering, säger Osku Kälkäjä, chef för Digital Business, ABB Marine & Ports. Denna sektorspecifika expertis övertygar oss också om att samarbete är nyckeln till att övervinna ineffektivitet som bromsar utvecklingen mot en mer hållbar sjöfart. Att arbeta med Wallenius Marine på OVERSEA har stärkt denna övertygelse. Vi ser fram emot det spännande arbete vi har framför oss tillsammans med Awake.AI när det gäller digitalisering av hamnanlöp.

Projektet är en del av ESA:s uppmaning om minskade koldioxidutsläpp inom sjöfarten, som syftar till att stödja utvecklingen av hållbara rymdbaserade tjänster och applikationer som tar itu med utmaningar relaterade till minskade koldioxidutsläpp inom sjöfartsindustrin. Dessutom syftar uppmaningen till att hjälpa sjöfartssektorn att anpassa sig till och följa nya europeiska och internationella regelverk.

– Sjöfartssektorn genomgår en djupgående omvandling för att uppfylla målen för minskade koldioxidutsläpp. DECARDIS är ett utmärkt exempel på hur rymddata i kombination med digitalisering kan användas för att förändra sektorn med omedelbar verkan och utan att kompromissa med prestandan, säger Nil Angli, Maritime Lead på ESA Space Solutions.