Situationer med mycket trafik utgör dagliga säkerhetsrisker för oskyddade trafikanter. Därför introducerar Volvo Lastvagnar två säkerhetssystem med fokus på att skydda fotgängare och cyklister.
Volvo Lastvagnar utvecklar kontinuerligt sina aktiva säkerhetssystem för att skydda oskyddade trafikanter som cyklister och fotgängare, allt i syfte att ta steg mot företagets långsiktiga vision om noll olyckor där Volvos lastbilar är inblandade.
Det senaste exemplet är Volvos aktiva sidokollisionsvarning, där nyckelordet är aktiva. Detta är en vidareutveckling av ett befintligt säkerhetssystem, där Volvo nu lagt till den aktiva bromsfunktionen. Med hjälp av radarsensorer för att upptäcka cyklister som närmar sig kan systemet varna föraren och vid behov kan det nu även aktivt bromsa lastbilen för att undvika en kollision med cyklister när lastbilen svänger mot passagerarsidan.
– Lastbilar är inblandade i 15 procent av alla trafikolyckor med dödlig utgång och stadstrafiken kan vara en utmaning även för den mest erfarne lastbilsföraren, säger Anna Wrige Berling, trafik- och produktsäkerhetschef på Volvo Lastvagnar.
– På Volvo Lastvagnar arbetar vi ständigt med att förbättra våra lastbilars säkerhetsprestanda för att skydda både föraren och andra trafikanter. Det här säkerhetssystemet, som syftar till att skydda cyklister i stadsmiljön, är en av våra senaste innovationer som kommer att ta oss ett steg närmare vår långsiktiga vision om noll olyckor där Volvolastbilar är inblandade.
Från och med november 2024 kommer det att finnas tillgängligt för alla kunder globalt att beställa i Volvo FH-serien, FM- och FMX-modellerna.
Nästa generations nödbromssystem – flera år före lagstiftningen
Det andra systemet är Volvo Lastvagnars nästa generations kollisionsvarning med nödbroms. Detta system lanserades första gången 2012 och har kontinuerligt förbättrats sedan dess. Det använder både kamera- och radarsensorer för att övervaka trafiken framför lastbilen och om det finns risk för en kollision är systemet utformat för att varna föraren och vid behov automatiskt bromsa för att undvika eller mildra kollisionen.
Med de senaste förbättringarna kan detta system upptäcka, varna och bromsa inte bara för andra fordon utan även för fotgängare och cyklister. Den har certifierats för att uppfylla den nya tuffare europeiska lagstiftningen* för avancerade nödbromssystem som inte träder i kraft förrän 2028. Dessutom överträffar Volvo Lastvagnars system till och med den kommande förordningen när det gäller de trafiksituationer som det är utformat för att täcka.
– Vi är glada över att se att lagkraven implementeras i linje med vår egen vision om noll olyckor, säger Anna Wrige Berling och fortsätter;
– Men på Volvo kommer vi inte att vänta på lagstiftning – vi kommer att fortsätta att förnya oss och överträffa lagkrav med nya funktioner för att stödja våra egna ambitiösa mål.
Detta autobromssystem är standardutrustning i Europa på alla FH-serier, FM- och FMX-lastbilar från och med 2025 och finns som tillval över hela världen.
*02 ändringsserie till FN-föreskrift nr 131 om avancerade nödbromssystem (Advanced Emergency Braking Systems, AEBS)