Nyheter

Pampushamnen i Norrköping byggs ut för allt större tonnage

Den omfattande utbyggnaden av Pampushamnen i Norrköping under en femårsperiod är snart klar. I den senaste etappen har totalt har 370 meter kaj tillskapats i den befintliga djuphamnen.

I samband med avveckling av hamnverksamhet och godshantering i den inre hamnen i Norrköping har verksamheten successivt flyttat till utsidan av Händelö nordost om stadskärnan längst in i Bråviken. Befintlig kajlängd vid Pampus är 610 meter (kajplatserna P2, P4, P6 och P8). Kaj P8 (150 meter) byggs om och ytterligare 220 meter kaj har tillskapats vid nya kaj P10.

De senaste kajplatserna P8 och P10 om sammanlagt 370 meter består av 310 meter pålad plattformskaj, huvudsakligen avsedd för containertrafik, och 60 meter tyngdlyftskaj. Därtill har 40 000 kvadratmeter ny hamnplan byggts genom utfyllnad av vattenområde i anslutning till P10. Kompletterande muddring och breddning av hamnbassängen har utförts för att göra hamnen tillgänglig för större fartyg. Ett bassängdjup på 14,2 meter medger nu ett största djupgående om 13,5 meter.

– Den första deletappen om 265 meter kaj var klar 2023 och till sommaren 2025 ska allt vara klart med de nya 370 meterna, säger Eric Gustavsson, projektledare hamnutveckling i Norrköping. Det är ett stort projekt med komplexa teknikområden och utmanande muddringsarbeten.

Den nya kajkonstruktionen för P10 bygger på en landbalk och en sjöbalk med 22 meter mellan sig, som byggts ihop med tvärbalkar på vilka kajdäck har byggts. 700 pålar bär upp kajen och säkrar markstabiliteten.

Totalt investerar Norrköpings Hamn cirka 1,3 miljarder kronor i Pampushamnen och Öhmansterminalen. Kostnaden för den nu pågående etappen uppgår till 500 miljoner.

En stor del av materialförsörjningen för hamnutbyggnaden kommer från en närliggande yta, Kv Märket, som Norrköpings Hamn förfogar över.

– Där har vi nyttjat överskott av cirka 600 000 ton berg som vi fyllt ut med bakom nya kaj P10. Ytan vid Kv Märket har sedan iordningställts till hamnplaner. Den nya ytan är på 8 hektar, varav 6 hektar är hårdgjord yta. Här har vi både gjort miljövinster med material på nära håll och fått nya uppställningsytor, säger Eric Gustavsson.

En fullservicehamn

Hösten 2023 invigdes den tidigare utbyggnaden av Pampushamnen och under 2025 ska den sista kajutbyggnaden vara klar. Utöver hamnens egna investeringar i Pampushamnen har Trafikverket och Norrköpings kommun byggt en elektrifierad järnvägsförbindelse till hamnen och en ny godsbangård i anslutning till denna ska stå klar i mitten av 2025. Allt i syfte att bidra till ett starkare logistiknav i regionen för både import och export.

Joakim Blücher, som är huvudentreprenören Peabs biträdande projektchef för utbyggnaden av P8 och P10, är mycket nöjd med projektet så här långt:

– Vi har en mycket god dialog med byggherren i projektet för utbyggnaden av Pampushamnen. Att genomföra en stor entreprenad nära vatten är komplext, men alla utmaningar hanteras löpande i projektet. Inom Peab har vi en omfattande organisation och med våra interna bolag kan vi tillföra stora mervärden till projektet, säger han.

Norrköpings Hamn är en fullservicehamn med hantering av containers och en rad olika varuslag, främst skogs-, stål-, spannmåls-, energi- och petroleumprodukter och därtill projektlaster från svenska industrier.

FAKTA:

Byggtid: 2020–2025

Byggherre: Norrköpings Hamn AB

Entreprenör: Peab Anläggning AB

Entreprenadform: Utförandeentreprenad

Kostnad: 500 Mkr