Sveriges största drivmedelsbolag Preem tar nu bort RME-innehållet i Preem Evolution Diesel och ersätter med HVO. Därmed har dieseln som tidigare kategoriserades som en B7-diesel uppgraderats till en diesel med B0-egenskaper.
För svenska transportsektorn innebär detta en diesel som är bättre anpassad för kallt klimat och har bättre lagringsbarhet vilket ger en högre kvalité på dieseln.
– Våra kunder efterfrågar en diesel utan RME. Vi är därför glada över att nu kunna förbättra Preem Evolution Diesel med HVO i stället för RME, som håller en högre teknisk prestanda. Det här är ytterligare bevis på att Preem fortsätter förbättra produktutbudet, samtidigt som drivmedlet fortsätter ha lägre koldioxidutsläpp än helt fossil diesel, säger Thom Sandell, ansvarig för Preems produkterbjudanden.
B7-diesel innehåller FAME och introducerades i svensk standarddiesel 2006 som ett sätt att minska de fossila koldioxidutsläppen. I Sverige används FAME baserad på raps (RME) på grund av dess köldegenskaper. Inblandningen av RME innebär att bränslet lättare tar till sig vatten. Det i kombinationen med att RME är biologiskt nedbrytbar gör att B7-diesel har lättare för att få tillväxt av bakterier som kan förorsaka driftproblem för fordon.
Flera produktfördelar med uppgraderade Preem Evolution Diesel
Med Preems byte från RME till HVO får kunderna nu en diesel med bättre köldegenskaper. Den egenskapen, tillsammans med samma lagringsbarhet som fossil diesel och ett ökat energiinnehåll, gör att Preem Evolution Diesel kommer underlätta för den svenska transportsektorn och dess fordon.
Det innebär att Preem Evolution Diesel har fördelar jämfört med annan diesel som innehåller RME, särskilt för de som kör fordon i låga temperaturer eller har en tank som står oanvänd under längre perioder och riskerar att få kondensvatten i tanken. Det kan röra sig om säsongsbaserade fordon som traktorer, båtar och privatbilister som kör väldigt sällan.
– Det finns en rad missuppfattningar om att alla dieseltyper med förnybar inblandning fungerar likadant, men det stämmer inte. Preems förbättrade Preem Evolution Diesel är kemiskt identisk med fossil diesel. Även om vatten skulle förekomma i tanken, är tillväxten av mikroorganismer betydligt svårare i både fossil diesel och HVO. Jag är övertygad om att detta kommer gynna våra kunder som får ett stärkt värdeerbjudande, avslutar Thom Sandell.
Över 200 av Preems stationer har redan fått den nya produkten, och vi utreder möjligheter att utöka tillgängligheten med målbild om att samtliga stationer ska få den nya uppgraderade Preem Evolution Dieseln. Dieseln är en diesel av svensk standardkvalité vilket bland annat innebär att det inte behövs något speciellt tillstånd från fordonstillverkarna. Alla motorgarantier gäller precis som vanligt och inga nya servicerutiner behövs.
Egenskaper Diesel B7 avser att produkten innehåller upp till sju procent FAME och i Sverige används FAME baserad på raps, då kallad RME. Detta är ett första generationens biodrivmedel som i huvudsak har vegetabiliska oljor som råvara.
Egenskaper Diesel B0 är en diesel utan RME (rapsmetylester), även kallad ”blankdiesel”. Uppdateringen av Preem Evolution Diesel innebär att det dess egenskaper är mer att likna vid en så kallad B0-diesel med inblandning av HVO som är en vätebehandlad förnybar olja som kemisk är i stort sett identiskt med fossil diesel. Exempelvis kan råvaror som tallolja och restprodukter från livsmedelsindustrin processas vidare med vätgas under inverkan av en katalysator för att bli ett drivmedel för dieselmotorer.