Audi-koncernens finansiella resultat under de första nio månaderna återspeglar det utmanande makroekonomiska läget. Till detta räknas en krävande marknadsmiljö och förväntade omstruktureringskostnader, bland annat på grund av en möjlig alternativ användning eller möjlig nedläggning av anläggningen i Bryssel.
Under de första nio månaderna 2024 uppgick försäljningsintäkterna till 46,3 miljarder euro, rörelseresultatet till 2,1 miljarder euro och nettokassaflödet till 3,8 miljarder euro. Varumärkesgruppen Progressive** levererade mellan januari och september totalt 1 251 381 bilar, varav 115 788 var helt eldrivna.
Som ett led i en stor produktoffensiv lanserar Audi för närvarande elbilar och högeffektiva bilar med förbränningsmotor i viktiga modellserier. Med Audi Agenda ökar företaget också sin konkurrenskraft och förbättrar sina processer och organisationsstrukturer.
– Audi arbetar konsekvent med sitt finansiella resultat mot bakgrund av en komplicerad makroekonomisk situation och hårdare konkurrens, säger finansdirektören Jürgen Rittersberger. Vårt nuvarande fokus är att ytterligare öka vår effektivitet och konkurrenskraft. Med Performance Program 14 adresserar vi både kostnads- och intäktspotential. Samtidigt lanserar vi många nya modeller på marknaden under en utmanande övergångsfas som successivt kommer att ge effekt på volymer och resultat från 2025.
Färre leveranser i en utmanande marknadsmiljö
Under de första tre kvartalen 2024 levererade varumärkesgruppen Progressive 1 251 381 (-10,9 procent) bilar från Audi, Bentley och Lamborghini och 43 773 (-8,5 procent) motorcyklar från Ducati. Varumärket Audi stod för 1 235 590 bilar (-10,9 procent), varav 115 788 elbilar (-5,9 procent). Minskningen beror främst på utmanande marknads- och konkurrensförhållanden och begränsad tillgång på komponenter. Audi har redan lanserat 15 nya modeller under 2024, och fler kommer i år och under 2025. De nya bilarna, inklusive Audi A5- och Q5-familjerna som baseras på den nya förbränningsmotorplattformen Premium Platform Combustion, kommer att ha en märkbar inverkan på volymerna först under nästa år.
VD Gernot Döllner:
– Vi ökar tempot i en tuffare konkurrensmiljö och lanserar de många modellerna med Audi-kvalitet”, säger VD Gernot Döllner. Efter Audi A6 e-tron, Audi A5-familjen och Audi Q5 SUV som presenterades under sommaren, kommer företaget att presentera Audi Q5 Sportback i november och Audi A7 i början av 2025. ”Vi utökar och förnyar vår portfölj med dessa modeller. Utöver många nya modellerna fokuserar vi med Audi Agenda också på effektiva strukturer och att driva förändring inom företaget.” Med omstruktureringen av den tekniska utvecklingen, modellserierna och produktstrategin har Audi lagt grunden för ytterligare organisatoriska förändringar, fortsätter Döllner. Vi positionerar Audi så att vi återigen kan uppnå det extraordinära.
Leveranser i Europa, USA och Kina
I Europa levererade märket Audi 503 746 bilar mellan januari och september i år, vilket är 9,8 procent färre än under samma period förra året. Minskningen av antalet elbilar var betydligt lägre: Audi överlämnade 71 998 helt eldrivna bilar till kunder (-4,6 procent). Antalet levererade elbilar ökade i Italien (+26,4 procent), Frankrike (+8,3 procent) och Storbritannien (+4,1 procent).
I USA levererade Audi 139 665 bilar (-16,8 procent), varav 16 558 elbilar (-6,1 procent). Orsakerna till minskningen är bland annat begränsad tillgång på delar och logistiska utmaningar. Det största modellinitiativet i företagets historia i USA börjar i slutet av 2024 med lanseringen av Audi Q6 e-tron.
Audi överlämnade 477 247 bilar i Kina, 8,5 procent färre än under samma period förra året. Samtidigt som hela den kinesiska bilmarknaden genomgår en stor omvandling, ompositionerar sig Audi med en tydlig strategi och utökad portfölj. I år kommer företaget och dess partner FAW börja tillverka elbilar vid den nya anläggningen i Changchun. Audi utvecklar också skräddarsydda modeller för den kinesiska marknaden tillsammans med sin partner SAIC.
Finansiellt resultat efter nio månader
Efter de tre första kvartalen 2024 uppgick omsättningen till 46.262 miljoner euro, en minskning med 8,2 procent jämfört med föregående år. Andelen av EU:s taxonomianpassade intäkter uppgick till 14,4 procent (2023: 15,7 procent). Rörelsevinsten uppgick till 2.088 miljoner euro (2023: 4.595). Detta berodde på svåra ekonomiska förhållanden, högt konkurrenstryck och förväntade omstruktureringskostnader, till exempel till följd av en möjlig alternativ användning eller en möjlig nedläggning av anläggningen i Bryssel. Totalt uppnådde Audi-koncernen en rörelsemarginal på 4,5 procent (2023: 9,1 procent).
Bentley, Lamborghini och Ducati
Bentley levererade 7 380 bilar (2023: 10 053) januari till september 2024. Detta resulterade i en omsättning på 1.943 miljoner euro (2023: 2.309 miljoner euro). Rörelseresultatet uppgick till 300 miljoner euro (2023: 506 M€) och rörelsemarginalen var 15,5 procent (2023: 21,9 procent).
Lamborghini överlämnade 8 411 fordon till sina kunder under de tre första kvartalen 2024, vilket är 8,6 procent fler än under samma period förra året. Omsättningen ökade med 20,1 procent till 2.434 miljoner euro (2023: 2.026). Rörelseresultatet ökade med 9,8 procent till 678 miljoner euro (2023: 618), medan rörelsemarginalen nådde 27,9 procent (2023: 30,5 procent).
Ducati levererade 43 773 (2023: 47 856) motorcyklar under årets första nio månader. De resulterande intäkterna uppgick till 792 Mio euro (2023: 877 miljoner euro). Rörelseresultatet uppgick till 95 miljoner euro (2023: 140) och rörelsemarginalen var 12,0 procent (2023: 15,9 procent).