Det har nu gått ett år sedan Imaweb, tidigare Fordonsdata, bytte namn och blev Nextlane. Sedan dess har företaget upplevt tillväxt, ingått i flera strategiska partnerskap samt lanserat digitala lösningar som effektiviserar kundernas verksamheter. Under året har Nextlane tagit flera kliv framåt, och nu fortsätter arbetet med att bygga fordonsbranschens ledande ekosystem – ett system som helt förändrar hur fordonsföretag arbetar och samarbetar.
På Nextlane vill man skapa det ledande ekosystemet för mjukvarulösningar inom fordonsindustrin, främst genom lösningen Nextlane Platform. En plattform som levererar end-to-end mjukvarulösningar för att digitalisera och förenkla hela kundresan. Plattformen möjliggör sömlös integration mellan tillverkare, återförsäljare och tredjepartssystem vilket främjar samarbete och skapar bättre förutsättningar för tillväxt.
Tack vare vår unika API-drivna arkitektur och vårt omfattande utbud av OEM-gränssnitt är vårt ekosystem just nu det mest öppna och skalbara på marknaden, vilket har gjort att vi växer snabbt i hela Europa.
– Vi anpassar oss inte bara till branschförändringar – vi driver dem. Vårt orubbliga fokus på innovation och kundframgång formar framtiden för mjukvara inom fordonsindustrin och levererar lösningar som möter morgondagens utmaningar redan idag, säger Helene Lanssen, Chief Product Officer på Nextlane.
Utökade tjänster
Sedan förra året har Nextlane inlett samarbete med över 50 partners inom ramen för Nextlane Platform Partner Program. Hittills har 20 av dessa även anslutit sig till Nextlane Platform, vilket berikar ekosystemet med utökade tjänster inom områden som däckförsäljning och eftermarknad.
Förutom nya partners har företaget under året också gjort flera betydande investeringar för att kunna möta de föränderliga behoven som just nu finns på fordonsindustrin. Man har bland annat utökat sitt produktutbud och förbättrat den operativa effektiviteten.
Andra viktiga framsteg inkluderar lanseringen av nya verktyg som Consent Center, som säkerställer regelefterlevnad, samt integration av nya smartare funktioner som skapats efter feedback från kunder. Nextlane har också utvecklat flera AI-drivna lösningar, som den AI-drivna Remarketing-appen och AI-drivna fordonsinspektioner – två lösningar som har effektiviserat och förbättrat de interna processerna hos Nextlanes kunder.
Molnbaserad modell
– Vi är ett SaaS-företag som arbetar för att erbjuda skalbara, flexibla och tillgängliga lösningar till våra kunder. Genom att arbeta i en molnbaserad modell möjliggör vi sömlösa uppdateringar, lägre infrastrukturkostnader och förbättrad datasäkerhet. Vi har investerat i att bygga en säker molninfrastruktur, effektiviserat vår plattform och infört abonnemangsbaserad prissättning för ökad flexibilitet. Fokus ligger på att utveckla skalbara lösningar som växer med kundernas behov, samtidigt som vi upprätthåller regelefterlevnad, säger Jean-Louis Baffier, Chief Revenue Officer på Nextlane.