Snöröjartider stundar och oavsett om du röjer snö professionellt eller plogar hemma på den egna uppfarten är det hög tid att se över maskinen och utrustningen inför vintern.
Vi har pratat snö med Mikael Stefansson, sortimentsutvecklare på Olsson Parts sedan många år och tidigare professionell snöröjare.
Numera håller han sig till att röja de egna och närmaste grannarnas vägar och uppfarter på Tjörn. Hjälpen kommer fortfarande från samma traktor – en John Deere 6600 från 1996 – med en 280-vikplog monterad i frontlyften.
− Traktorn används året runt på gården och är därför oftast i hyfsat bra skick, men inför vintersäsongen ser jag över den lite extra. Jag brukar jämföra det med att se till att bilen är i gott skick innan man ger sig ut på en långtur; ingen vill ju få punka mitt i snökaoset, konstaterar Mikael.
En ”att göra-lista”
På Mikaels ”att göra-lista” inför snöröjningen står bland annat byte av alla filter, motor- och transmissionsolja och kontroll av kylarvätska.
− Likadant med bränslet där jag brukar dränera tanken. Min traktor står ju sällan still många dagar i sträck men om man har en dieseldriven maskin som står orörd under en längre period kan det vara idé att komplettera med någon bränsletillsats som förhindrar att de bildas alger i bränsletanken.
Batteri, generator och startmotor får sig också en översyn liksom däcken som ska ha både bra lufttryck och mönster. En omgång extra skruvdubb finns alltid hemma liksom snökedjor även om de sistnämnda sällan kommer till användning, i alla fall inte hemma hos Mikael.
− Det är sällan kedjorna behövs här på västkusten. Däremot skruvar jag i skruvdubben tidigt på säsongen.
Ta hand om snöbladet
Vikplogen får också en rejäl översyn och kontrolleras noggrant inför vintersäsongen.
− Jag tittar särskilt på slitstål och fästen och kontrollerar att alla delar är ordentligt fastsatta. Det här ser jag över några gånger till under säsongen.
Mikael smörjer också upp alla leder, tittar efter eventuella sprickor och ser över ventiler och tillhörande elkontakter där det kan krypa in vatten, något man inte vill eftersom vatten har en tendens att frysa till is vintertid.
Se till att både se och synas
Snöröjning innebär ofta arbete i dålig sikt och mörker, så det är viktigt att både ha god sikt själv och att vara synlig för andra – även om det skulle vara fullt dagsljus.
− Se till att du har torkarblad i bra skick och att belysningen är bra, kanske skaffa någon extrabelysning så du ser ordentligt. Undvik imma på rutorna genom att ha en fungerande hyttfläkt och eventuellt även en kupévärmare så du slipper frysa.
Mikael rekommenderar också att testköra ekipaget innan det blir skarpt läge.
− Ingen vill ju ha en traktor och plog som vägrar samarbeta när snön vräker ner.