Den här veckan är det två stora begivenheter – dels Järnvägsdagen, dels Trafikverkets ERTMS-branschdag. Efter presentationen av regeringens infrastrukturproposition i oktober 2024 är slutdagen för utrullningen av ERTMS numera satt till 2042, vilket innebär att utrullningstakten snabbas på jämfört med innevarande planering. Riksdagen väntas ta beslut om infrastrukturpropositionen den 11 december och i anslutning till detta kommer Trafikverket att få direktiv för framtagande av nationell plan 2024-2037.
Det är av största vikt att regeringen ger ett tydligt direktiv till Trafikverket kring utrullningen av ERTMS. Utrullningen behöver – och måste – ske på ett sätt som säkrar järnvägsmarknadens framtid.
Tågföretagen vill se en kvalitetssäkring och optimering av utrullningsplanen och att den tekniska specifikationen är stabil. Sist, men inte minst, måste det också till beslut om att staten medfinansierar ombordutrustning, inklusive uppgraderingar och ansvar för kommande risker till följd av sena ändringar av tidplaner.
Alla jämförbara grannländer har redan statliga finansieringslösningar för ombordutrustning på plats.
Detta är ödesfrågor för den svenska järnvägsmarknaden och det är helt nödvändingt att finansieringsfrågan får en lösning som säkrar järnvägsmarknadens framtid.