När IVECO nu går in i en ny era med Hedin som ägare, står tre erfarna medarbetare redo att ta rodret som platschefer med målet att skapa en starkare lokal närvaro på företagets tre svenska anläggningar. Joakim Mattsson i Helsingborg, Bengt Petersson i Malmö och Anel Mujic i Göteborg har alla stor kunskap om IVECO:s fordon och kunder. Tillsammans tar de nu ett steg framåt för att driva utvecklingen i sina respektive städer.
Med den nya ägarstrukturen från Hedin får varje IVECO-anläggning större självständighet att fatta beslut och skräddarsy erbjudanden efter lokala behov. Resultatet blir snabbare processer, ett bredare utbud anpassat efter efterfrågan och en närmare relation till kunderna – vilket kommer att ge förbättrad kundservice lokalt.
– Den nya organisationsstrukturen samlar försäljning och verkstad under samma tak, med platschefen i spetsen. Varje anläggning konkurrerar nu med alla återförsäljare, vilket gör att de kan fatta de bästa besluten för just sina kunder. Målet är att vi ska gå från att ha kunder till att ha partners. Det ska vara en relation byggd på tillit och det gemensamma målet att driva deras verksamhet framåt. Det kommer också att bli tydligt att man som IVECO-partner även blir en del av Hedin, vilket är en kvalitetsstämpel i sig, säger Remmi Pedersen, Nordic Retail Manager på IVECO.
De tre nya platscheferna kommer att rapportera till Remmi Pedersen och tillsammans arbetar de för att stärka IVECO:s varumärke som en pålitlig och lyhörd partner.
– Vi har valt de kandidater som vi ser kan driva sin anläggning framåt genom att lokalanpassa sitt utbud och sätta sina kunder först. IVECO är ett starkt varumärke, och Hedin är vana vid att boosta sådana varumärken, så jag har stora förhoppningar om att denna organisationsförändring kommer att göra det lättare för oss att nå ut med rätt fordon till varje kund, betonar Remmi Pedersen.
Ett öga för detaljer
Joakim Mattsson har arbetat med IVECO-fordon sedan början av 2000-talet, både som mekaniker, verkstadschef och driftchef. I sin nya roll som platschef i Helsingborg kommer han att ansvara för att stärka och utöka närvaron i regionen, samt skapa en stark synergi som gynnar kunderna mellan anläggningens olika avdelningar.
– För att kunna driva en bra anläggning måste sälj och verkstad bilda ett team. Den synergin gynnar både kunden och oss. Vi vill bibehålla samma anda som vi har idag, att vi är en intim och välkomnande anläggning. Våra kunder är våra partners och mitt ansvar är att se till att filialen uppfyller kundernas behov, förklarar Joakim Mattsson.
Han får uppbackning av Remmi Pedersen, som tillägger:
– Joakim är en erfaren servicechef som alltid sätter kunden först. Han är enormt detaljerad och kompetent, och vet hur man får i gång en verksamhet. Vi ser stor potential i att växa i Helsingborg och det är en utmaning som Joakim är rätt person att ta sig an.
Potential för tungviktarna
Med sin bakgrund som mekaniker samt Key Account Manager inom både storkundssegmentet och begagnade fordon, har Bengt Petersson en god förståelse för både försäljning och service. Att leda IVECO:s anläggning i Malmö är en utmaning han ser fram emot. Han berättar:
– Vårt område har stor potential för tillväxt, särskilt inom det tyngre segmentet. Att vi nu kan anpassa vårt fordonsutbud lokalt kommer att gynna kunderna enormt. Det ger oss större flexibilitet och snabbhet att möta deras specifika behov. Att vi rekryterar internt tror jag bidrar till en smidigare övergång till det nya ledarskapet. Samtidigt är det inte jag som kommer att driva vår anläggning framåt, det gör vi som team – tillsammans.
– Bengt förstår både verkstadsdrift och vikten av försäljning. Den kombinationen och hans gedigna erfarenhet av branschen gör honom till ett ypperligt val som platschef i Malmö. Detta är dessutom i ett område vi ser enorm potential i, tillägger Remmi Pedersen.
Från 19-årig mekaniker till platschef
Anel Mujic har haft en lång karriär hos IVECO och klättrat i karriärstegen flera gånger. Han började som mekaniker när han var 19 år gammal och arbetade som det i sju år. Därefter var han kundmottagare i ett par år, tills han slutligen utnämndes till servicechef. Nu intar han rollen som platschef i Göteborg.
– Jag har jobbat på IVECO Göteborg i 13 år nu och det är så roligt att ha fått göra denna resa. Det blir en ny och spännande utmaning att få jobba mer med försäljning, som jag ser fram emot. I Göteborg har vi vissa kunder som vi har haft i nästan 30 år och det är värdefullt att kunna visa dem att IVECO är en arbetsplats man gärna stannar länge på, säger Anel Mujic och fortsätter:
– Även för oss i Göteborg blir den stora skillnaden de korta beslutsvägarna. Istället för att koordinera med vårt tidigare svenska huvudkontor i Helsingborg, eller med teamet i Danmark, får vi nu full beslutanderätt – vilket gör att vi kan hjälpa våra lokala kunder på ett helt annat sätt.
Remmi Pedersen avslutar:
– Under de senaste åren har Anel drivit IVECO-anläggningen i Göteborg framåt på ett helt extraordinärt sätt. Det är en stor anläggning i vår regi och Anel har med sitt synsätt på vad god service är kunnat få varje kund att känna sig sedd och omhändertagen. Han är ung, har god energi och innehar alla förutsättningar för att utveckla området ytterligare.