Direktbetalning tar över allt mer från kortbetalning, och när betalbolagen expanderar över landsgränser blir alternativet ännu mer attraktivt. Det gör att bank- och finanssektorn står inför ett viktigt strategiskt vägval, enligt Capgemini World Payments Report.
Andelen direktbetalningar fortsätter att öka i snabb takt. Enligt den senaste upplagan av konsultjätten Capgeminis World Payments Report sker det i huvudsak på kortbetalningarnas bekostnad. Enligt rapporten väntas korttransaktioner minska med 37 procent i Europa under de kommande tre åren.
Caroline Segerstéen Runervik, Nordenchef på Capgemini, lyfter fram utmaningarna som bankerna står inför:
– Det är hög tid för bankerna bestämma sig för vilken roll de vill ha i framtidens betalningsförmedling. När konsumenters vanor förändras i takt med teknikutvecklingen finns det sällan någon väg tillbaka. Då måste man redan i ett tidigt skede fundera på hur man ska forma verksamheten för att inte förlora intäkter i ett teknikskifte.
En av de faktorer som driver på utvecklingen är betalmarknadens ökade mognadsgrad. Tidigare har en av de stora bromsklossarna för direktbetalningar varit att många tjänster är begränsade till att hantera betalningar inom ett land. Men det är på väg att ändras – den norska motsvarigheten till Swish, Vipps Mobile Pay, lanserades nyligen i Sverige och har redan tidigare etablerat sig i Danmark och, genom samgåendet med finska Mobile Pay, även i Finland.
I Centraleuropa har flera storbanker i bland annat Tyskland och Frankrike gått samman för att ta fram en gemensam lösning. Vi har också sett hur direktbetalningslösningar från andra marknader etablerar sig i Europa, till exempel Brasiliens ”Pix” som lanserats med hjälp av en spansk betalningsspecialist och PagBrazil.
– Internationella betaltjänster ger en konkurrensfördel gentemot lokala aktörer även om de lokala har en överlägsen marknadsandel vid dag ett, och det går snabbt för konsumenter att anpassa sig till en ny plattform om den erbjuder mer. Det påverkar även kortbetalningarnas viktigaste konkurrensfördel – att ett kort fungerar i alla länder. Det blir mycket intressant att följa Vipps fortsatta nordiska expansion – det kan bli en första glimt av den fortsatta utvecklingen både inom Europa och globalt, avslutar Caroline Segerstéen Runervik.
Foto: Jonas