I det ständigt föränderliga reselandskapet är det viktigt att förstå resenärernas preferenser för att kunna forma branschens framtid. Amadeus senaste rapport Driving change: Future Trends in Mobility ger ovärderliga insikter i de faktorer som påverkar resenärernas val.
Från resultaten av en undersökning bland 600 resenärer mellan mars och maj 2024 framkom sex viktiga trender:
1. Kostnad och bekvämlighet styr besluten
Rapporten visar att kostnad och bekvämlighet är de främsta faktorerna som påverkar beslutsfattandet hos mer än hälften av de tillfrågade personerna, vilket understryker behovet av mobilitetslösningar som inte bara är prisvärda utan också lättillgängliga. Det är här som strategiska allianser mellan olika företag kan spela en avgörande roll för att leverera dessa lösningar.
När resenärerna överväger att byta reseleverantör prioriterar de också förbättrad prissättning och bekvämlighet. Denna feedback är ovärderlig eftersom mobilitetsleverantörer och resesäljare strävar efter att förbättra sina erbjudanden och se till att de inte bara uppfyller utan överträffar resenärernas förväntningar.
2. Växande intresse för mer miljövänliga transporter
Även om miljöpåverkan kanske inte är det viktigaste för de flesta resenärer, är en betydande andel (38%) villiga att välja mer hållbara alternativ när de finns tillgängliga. Denna trend innebär en möjlighet till innovation för att göra mer miljövänliga val mer tillgängliga och övervinna nuvarande hinder för deras införande.
3. Omfamna peer-to-peer-tjänster
Det finns ett tydligt skifte mot en delad ekonomi inom mobilitet, med över hälften av respondenterna i vår undersökning som anammade peer-to-peer-tjänster. Branschen måste dock också hantera utmaningar som olika nivåer av bekvämlighet med självkörande fordon. Att bygga upp förtroende och acceptans bland resenärerna är avgörande för att branschen ska kunna gå vidare med denna tekniska innovation.
4. Efterfrågan på appar för en enda kontaktpunkt
Konceptet med en enda app för hantering av olika mobilitetstjänster är något som de flesta deltagarna i undersökningen uppskattar, vilket tyder på att det finns en stark efterfrågan på integrerade lösningar på marknaden. Konceptet Mobility as a Service (MaaS), som utforskas på i detta whitepaper, bekräftar branschens övergång till sådana integrerade erbjudanden.
5. Att ta itu med utmaningen med ”den sista milen”
Att ta itu med utmaningen med ”den sista milen” – ett begrepp som är kopplat till den oro som resenärer ofta upplever när de når en okänd destination – utgör en annan möjlighet för resebranschen. Varje del av resenärens resa understryker behovet av att utnyttja stora datamängder för att kunna erbjuda mer personliga upplevelser. Att erbjuda rätt tjänster baserat på resemotiv och resenärens övergripande preferenser kommer att vara avgörande.
6. Försiktigt antagande av abonnemangsbaserade modeller
Slutligen tyder de blandade reaktionerna på abonnemangsbaserade modeller för biluthyrning på att nya tjänstemodeller bör introduceras med försiktighet. Även om det finns ett intresse, är resenärernas starka preferens för bilägande en faktor som inte kan förbises.
Peter Altmann, VP Mobility & Travel Protection, Hospitality, Amadeus:
– Mobility Trends Report ger inte bara en ögonblicksbild av resenärernas nuvarande preferenser, utan stakar ut en kurs för resebranschen i strategisk utveckling. Vi på Amadeus, med fingret på branschens puls, är fast beslutna att driva innovation som är synkroniserad med dessa framväxande trender, för att leverera lösningar som tilltalar resenärer över hela världen och som gynnar både mobilitetsleverantörer och resesäljare. Detta ligger i linje med vår vision för Amadeus Mobility-portföljen, att vara pionjärer inom B2B-mobilitet med olika, banbrytande tjänster för en sömlös digital upplevelse.
För att se de fullständiga undersökningsresultaten och ytterligare utforska resenärernas attityder till den utvecklande mobilitetssektorn, ladda ner rapporten här.