Nyheter

Miljardprojektet Flemingsbergstunneln BIM-samordnas smidigt med Trimbles verktyg

BIM-samordnaren lägger grunden för samarbetet i komplexa projekt. Digitala modeller och koll på data och dokumentation i tidiga skeden gör det lättare att göra rätt, vilket skapar nytta genom hela projektets livscykel. Oskar Holmqvist Platell, BIM- och datasamordnare i Flemingsbergstunneln, berättar om hur Novapoint, Quadri, Tekla Structures samt Trimble Connect används för modellering, samordning och kommunikation i Flemingsbergstunneln.

Sedan fyra år arbetar WSP med projektering av entreprenaden Flemingsbergstunneln, en del av Södertörnsförbindelsen. Tunneln är nära fyra kilometer lång, och kommer tillsammans med en helt ny väg att avlasta biltrafiken från Stockholm söderut.

En stor mängd aktörer samverkar i ett infrastrukturprojekt av den här omfattningen. Bara inom WSP ska projektörer, arkitekter, datasamordnare, landskapsarkitekter, aktörer inom byggnadsverk, berg, VVS, mät, geoteknik, VA, brandskydd, miljö, risk, väg samt el samverka såväl med varandra som med beställaren Trafikverket.

Oskar Holmqvist Platell arbetar som BIM- och datasamordnare på WSP. Han menar att en av grunderna för framgångsrik projektering ligger i att BIM-samordnarna sätter upp en tydlig och lättförståelig struktur från början.

– Vår uppgift är att titta på hela processen och se till att arbetet ordnas på ett sätt som gör det smidigt för alla inblandade parter. Om strukturen sätts upp korrekt kan det lösa många problem i framtiden och underlätta samarbetet, förklarar han.

Cykliskt arbetssätt

Ett av Oskar Holmqvist Platells viktigaste uppdrag är att hantera alla BIM-, 2D- och 3D-modeller och skapa en samordningsmodell samt säkerställa att alla handlingar är korrekta och uppdaterade innan de levereras till Trafikverket. Han beskriver hur arbetsprocessen sker i en cirkel, där modeller och handlingar löpande skickas till Trafikverket och sedan vidare till uppdragsledningen innan de återigen granskas av BIM-samordningen.

Fyra programvaror från Trimble

I projektet Flemingsbergstunneln används fyra av Trimbles programvaror utvecklade för samhällsbyggnadssektorn. Samtliga är BIM-baserade och har fokus på öppna format och har modellbaserade arbetsprocesser som hjälper användaren att samla, ordna och tillgängliggöra informationsmängden.

Programvarorna är:

Tekla Structures för BIM-modellering av tunneln och byggnaderna i anslutning till den.

Novapoint för projektering inom mark, väg och VA.

Quadri för BIM-modellering av infrastruktur samt plattform för det inledande samarbetet i projektet.

Trimble Connect, filbaserad samarbetsplattform för granskning och kommunikation mellan parterna i projektet.

Oskar förklarar att informationsflödet kan liknas vid en trestegsraket: från modellering i Tekla Structures och Novapoint genom Quadri till Trimble Connect. Detta innebär bland annat att projektörer inte behöver exportera modeller manuellt, då Quadri, Novapoint och Tekla Structures är hopkopplade. Detta arbetssätt har gjort hanteringen enklare även för dem som inte har djupgående kunskaper i alla i programvaror.

– Integrationen mellan modell, verktyg och plattformar innebär att alla alltid har tillgång till den senaste informationen. Det skiljer sig mot tidigare, mer traditionella byggprojekt, där man oftast arbetar mer isolerat. Här handlar det istället om att underlätta för ett nära samarbete, där alla bidrar till helheten i realtid, säger Oskar Holmqvist Platell.

Tekla Structures-modellering och parametrisk design

Tunneln och de andra delarna klassificerade som byggnadsverk i projektet modellerades i Tekla Structures i kombination med Rhino/Grasshopper. Övriga delar av infrastrukturell karaktär såsom väg och bro modellerades i Quadri.

Rhino/Grasshopper möjliggör parametrisk design, vilket innebär att man kan skapa och manipulera komplexa former och geometrier genom att justera parametrar. Genom att koppla detta med Tekla Structures kan man överföra parametriska modeller till en byggbar 3D-modell i Tekla Structures.

– I multidisciplinära projekt som detta, där det finns och en blandning av infrastruktur och konstruktion/hus finns det stora vinster att samordna Tekla Structures med Quadri. Quadri kan då fungera som gemensam bas för underlagsdatan i form av terrängmodeller etc, och man kommer runt problemen som brukar uppstå runt enheter och koordinatsystem, förklarar Oskar.

Fördelar med detaljerad modell

Arkadiusz Zalewski är BIM-koordinator på WSP i Polen och har varit delaktig i projektet med fokusering på modellering av 3D-modellen. Han ser Tekla Structures höga detaljeringsgrad som något mycket positivt.

– Den byggbara 3D-modellen hjälpte i början till att visualisera hela tunnelstrukturen och alla närliggande konstruktioner. Under projektets gång, när modellen växte och fylldes med mer information, kunde vi enkelt identifiera problematiska delar och brister som vi inte skulle kunna se på 2D-ritningar, förklarar Arkadiusz.

Han berättar att Tekla Structures-modellen också var ett utmärkt verktyg för att upptäcka krockar och andra felaktigheter.

– I Tekla Structures kan man släcka och tända olika lager. Det gör det lätt att identifiera både hårda krockar mellan delar och mjukare sådana, som otillräckligt utrymme mellan objekt, vilket var en stor fördel. Den andra fördelen med en detaljerad Tekla Structures-modell är den snabba åtkomsten till alla kvantiteter vi behövde – betongvolym, täckningsyta, mängden armering eller mängden prefabricerade väggar. Det är mycket lättare och mer exakt att få sådan information direkt från modellen än att beräkna den manuellt från 2D-ritningar, säger Arkadiusz.

Samordningsplattform underlättar arbetet

Inledningsvis användes Quadri som samordningsmodell i projektet Flemingsbergstunneln. Trafikverket ställde krav på ett öppet system i informationsstrukturens topp för att möjliggöra samordning mellan olika programvaror, vilket Quadri fullt ut stödjer.

– Flemingsbergstunneln är det största projekt vi hittills genomfört med Quadri, som vi ser som ett samordningsverktyg med stora fördelar. Vi använde det inledningsvis som en central plattform för projektet för att skapa en tydlig struktur för placering och hantering av modeller. Dessutom har Quadri unika funktioner för att ställa in ritningsregler och visa 3D-modellen på ett anpassat sätt, vilket uppskattas mycket, berättar Oskar.

Programvaror samverkar

Under arbetets gång upptäcktes att Trimble Connect kunde förbättra och förenkla samordningen ytterligare. Kombinationen av Tekla Structures, Quadri och Trimble Connect visade sig vara optimal för arbete och informationsdelning i projektet.

På möten kunde man snabbt peka ut exakta platser och punkter som det fanns frågor om, smidigt mäta saker och vara säkra på att de hade de senaste modellerna från varje gren.

– Trimble Connect har blivit väldigt populärt i projektet eftersom det är enkelt och lätthanterligt, även för dem som inte är så vana att arbeta med BIM-modeller. Det fungerar som en gemensam yta där alla intressenter kunde få åtkomst till och granska modellerna i realtid, vilket hjälper till att undvika konflikter och kollisioner, förklarar Oskar, och fortsätter:

– Quadri har mycket extra verktyg och är mer detaljerat och tekniskt. Verktygen är ”spegelvända” så du kan göra samma sak i dem. Vi fortsatte att använda Quadri för att konvertera modeller och hantera övergångar mellan olika filformat. Dessutom användes det för att visuellt ställa in ritningsregler samt för att skapa mängd- och materiallistor, säger Oskar.

Han får medhåll av Arkadiusz:

– En poäng med Quadri är transparensen – du kan precis som med Tekla Structures se igenom modellen och klicka på ett objekt för att få en tydligare bild. Det fungerar även i Trimble Connect, där två enkla knapptryck gör det möjligt att hantera transparens. Detta underlättar arbetet för projektörerna som enkelt kan granska tunnlar och andra detaljer.

– En fördel var också att jag som BIM/Tekla-modellerare kunde länka endast nödvändiga externa modeller till min Tekla Structures-modell och göra hela modellen lättare och smidigare att arbeta med. Detta eftersom jag kunde kontrollera hela situationen i Trimble Connect och se vilka modeller jag verkligen behövde använda som referens för mina uppgifter, avslutar Arkadiusz Zalewski.

Illustration 1: 3D-skiss direkt från Trimble Connect som visar Flemingsbergstunneln från södra sidan.