Euro NCAP – European New Car Assessment Programme – har varit ett riktmärke inom fordonssäkerhet sedan 1997. År 2024 har man utökat sina tester till att även omfatta tunga lastbilar. Efter månader av stränga tester har Euro NCAP just släppt resultaten av deras allra första bedömning: Renault Trucks T uppnådde 4 stjärnor, vilket placerar den bland de säkraste lastbilarna på marknaden.
Renault Trucks, en del av Volvokoncernen, sätter säkerheten i centrum för sin verksamhet och konstruerar sina lastbilar för att uppfylla ett tydligt åtagande: att minska riskerna och skapa en säkrare vägmiljö.
Liksom för när det gäller personbilar är Euro NCAP ett utmärkt sätt att öka säkerhetsmedvetenheten och stärka standarderna i hela sektorn. Därför välkomnade Renault Trucks programmets tillämpning på tunga lastbilar med öppna armar och såg det som en ny möjlighet att ytterligare förbättra skyddet för förare och alla trafikanter.
Euro NCAP:s säkerhetsbedömning av tunga lastbilar bygger på ett klassificeringssystem på 1 till 5 stjärnor och omfattar tre nyckelområden:
– Säker körning: bedömning av passagerarövervakning, förarengagemang, sikt (både direkt och indirekt) och fordonsassistans.
– Undvikande av kollisioner: bedömning av hanteringen av frontalkollisioner (bil, fotgängare och cyklister), kollisioner vid filbyte, manövrering i låg hastighet.
– System efter olyckor: bedömning av räddningsinformation.
Renault Trucks T uppnådde ett solidt resultat med 4 stjärnor[1] och en totalpoäng på 74 %, vilket fördelar sig enligt följande: Säker körning – 72 %; Undvikande av kollision – 70%; System efter olycka – 80 %.
Detta resultat placerar Renault Trucks bland de mest engagerade tillverkarna inom säkerhetsområdet. I sin bedömning berömde Euro NCAP det starka 4-stjärniga betyget för Renault Trucks T, till stor del på grund av den höga kvaliteten på dess avancerade körassistanssystem, som erbjuder en hög säkerhetsnivå redan från standardkonfigurationen.
Renault Trucks T är utrustad med körhjälpssystem som ger en hög säkerhetsnivå för föraren och andra trafikanter.
Dessa system inkluderar radar som upptäcker närvaron av sårbarheter runt hela fordonet och utlöser hörbara och synliga varningar, tillsammans med en kamera för döda vinkeln på passagerarsidan. En adaptiv farthållare med stop-and-go-funktion hanterar automatiskt stopp i trafikstockningar, medan filbytesvarning och filhållningssystem säkerställer stadig och säker körning. Automatisk nödbromsning finns för att förhindra kollisioner.
Renault Trucks T är också utrustad med en rad backkameror: de är mer kompakta än traditionella backspeglar och ökar förarens direkta synfält samtidigt som de underlättar manövrer och omkörningar. De erbjuder förbättrat mörkerseende och ett vidvinkelseende, vilket gör det möjligt för föraren att hålla släpet i sikte.
Certifieringstesterna för Renault Trucks T utfördes i Frankrike av det oberoende laboratoriet UTAC, i enlighet med de strikta protokoll som krävs av Euro NCAP.