Efter ett år med nya regler för lotsning ser vi en ökning av antalet lotsningar. Samtidigt har systemet blivit mer komplext efter risk vävs in i bedömningen om fartyg behöver lots eller inte.
Den 1 december 2023 förändrades Transportstyrelsens lotsningsföreskrifter vilket innebär ett mer riskbaserat system än tidigare. Det nya systemet har tagit hänsyn till fler parametrar som exempelvis storlek på fartyget, farledens risknivå, bunker (bränsle) i fartyget och hur ofta fartyget går i farleden. Tidigare var det strikt föreskrivet att alla fartyg över en viss längd och vilken last de hade ombord var tvingade att anlita en lots.
Det fanns ett stort behov av förnyelse av reglerna då det bland annat har tillkommit nya typer av laster som inte fanns i den gamla föreskriften samt att fartygstrafiken både har förändrats och moderniserats sedan 1982. Farlederna har också blivit säkrare vilket gör att ett mer flexibelt system på vilka fartyg som kräver lots kan vara tillämpbart. Dock har den nya föreskriften gett att det är svårare att planera för Sjöfartsverkets lotsningsverksamhet.
– Vi kan konstatera att författningens utformning gör det svårare för oss att förutse vilka fartyg som behöver anlita lotsningstjänsten. Tidigare visste vi att alla fartyg över en viss längd var tvingade att anlita lots, men nu är det en mer komplex bedömning. Utmaningen för oss är därför hur vi ska dimensionera lotsningstjänsten efter dessa förutsättningar, säger Andreas Arvidsson, lotsningschef på Sjöfartsverket.
De nya reglerna har medfört att fartyg av 70-90 meters längd hamnar i gränslandet och får till stor del bedöma själva om lots behövs.
– Vi upplever att en av följderna av den nya föreskriften har blivit att fler fartyg, i segmentet 70-90 meter, tar lots än tidigare. Det är dock inte lika i hela landet, utan ökningen är störst i vissa hamnar, fortsätter Andreas.
I och med den nya föreskriften har Sjöfartsverket även uppdaterat våra rutiner för att beställa lots och därmed kunna möta våra kunder bättre. När ett fartyg gör en fartygsanmälan, som sker 24 timmar innan man kommer till svenskt vatten, görs nu automatiskt en preliminär lotsbeställning. Detta för att Sjöfartsverket ska kunna planera verksamheten bättre.
Så fungerar lotsning i Sverige:
Alla större fartyg som trafikerar svenska farleder måste använda sig av Sjöfartsverkets lotsningstjänst. Lotsen körs ut med Sjöfartsverkets lotsbåtar, lotsen går ombord på fartyget och hjälper det säkert in till kaj. Sjöfartsverket utför drygt 30 000 lotsningar om året.
Foto: wasi1370