Nyheter

Begbilsförsäljningen – räddaren i nöden?

Begagnatmarknadens personbilsförsäljning i 0-10-årsparken ökade 5,5% 2024 med 515 063 ägarbyten. Märkestoppen för dessa leds av Volvo följt av VW, Kia, BMW, Toyota och Mercedes. Begbilsförsäljningen ökade alltså jämfört nybilsförsäljningen med en topp för bilåldrarna 2-4 år där den totalt ökade med 8,5%.

Därför kan den kallas ”räddaren i nöden”. Största begbilshandlarna var Riddermark, Hedin och Dinbil.

Exporten planade ut på en historiskt hög nivå och bilbeståndet minskar med ökande bilålder och minskad nybilsförsäljning

Den totala exporten planade ut på -0,9% men visade samtidigt en ökning på 28% i bilålder 0-2 år. Exportmärkena toppas av Volvo följt av VW, Audi, MB, BMW, Skoda och Peugeot.
Hög export med svag kronkurs, ökad bilålder och minskad nybilsförsäljning minskade 5-årsparkens bestånd med 418 000 bilar vilket påverkar servicemarknad och kommande begbilsförsäljning kraftigt.

Hur utvecklas lojaliteten med fler märken och minskad marknad?

Det är inte bara privatleasingen som påverkar kundlojaliteten. De senaste 5 åren har 17 bilmärken och 40 modeller tillkommit på marknaden. Utbudet ökar. Kundernas lojalitet till bilmärket minskade från 54,6% 2020 till 48,6% 2022.
Subaru har högst lojalitet med 80,4% följt av Toyota, Tesla, Lexus och Porsche.

För 20 år sedan hade även då Subaru högst lojalitet följt av Toyota. Övriga märken var då Citroen, Peugeot, Skoda, Volvo och Hyundai vilka idag inte finns kvar på topp-10-listan över märken med högst andel lojala kunder.

Varför är lojaliteten till bilmärket, ÅF och verkstaden viktigt?

Vroom säger att vinsterna av ett bra lojalitetsarbete följs av högre lönsamhet. Att det handlar om att investera i framtida försäljning och varumärkesbyggande.
Vrooms vd Ulf Roberts-Jones: – Kontinuitet i en central motor som jobbar med mätning, styrning och uppföljning av resultat är en nyckel till ökad försäljning och lojalitet.

Expertpanelen på Vroomdagen lägger prognos för 2025

Panelen Axel Dahlin, BMW, Patric Holm, Lynk & Co och Peter Lampret, Carstore fick bedöma ett antal påståenden kring marknadsutvecklingen 2025 där Peter säger att han tror på ökad releasing under året för att behålla kunderna i värdekedjan.

Patric säger att han tror privatleasingen kommer tillbaka mot andra halvan av året. – En fortsatt hög export av yngre bilar kan skapa begbilsbrist, säger Peter. Den totala exporten ligger nu kring 300 000 bilar årligen.

Nybilsförsäljningen vänder upp i kvartal 3, 2025?

Fortsatt sänkt ränta förväntas tillsammans med uppdämt behov sätta fart på nybilsförsäljningen i kvartal 3, 2025. Prognosen är svagt positiv.

Nyregistreringarna 2024 minskade med 2% för privatmarknad, -8% företagsmarknad och +5% för husbilar. För totalmarknadens alla fordonsslag blev minskningen -5,9%. Peugeot, Volvo och Mercedes tillhörde vinnarna med störst ökning.

Var går kunder som lämnar tillbaka sin privatleasingbil?

År 2022 valde 66% av dessa kunder en nybil igen. Motsvarande andel 2024 var 55% för val av nybil respektive 45% begbil. Huvuddelen valde alltså privatleasing igen. Som jämförelse, leasas 90% av alla företagsbilar i segmenten person- och lätta lastbilar.

Privat- och företagsmarknad

Privatmarknaden på 43% och företagsmarknaden på 38% (hyrbil på 15%) är nu ungefär lika stora efter det att företagsmarknaden minskade mer än privatmarknaden 2024.

Toppmärkena inom företagsmarknad (tjänstebilar) var 2024 Volvo följt av Tesla, VW, BMW, Kia och MB. På privatmarknaden toppar Toyota följt av Kia, Tesla (56% ökning), VW och Volvo. Här säljs nu något lägre andel el och fler bensinmotorer jämfört tjänstebilar där el stod för 52% följt av laddhybrid på 33% och diesel på 3%. Som jämförelse såldes var fjärde bil med dieselmotor 2020.

Försäljningsutveckling i ett 15-årsperspektiv

Med 267 017 sålda personbilar 2024 hade endast 2013 års försäljning ett lägre antal. År 2024 var ett av de sämsta åren sett ur ett nybilsperspektiv. Försäljningssnittet senaste 15 åren ligger på 309 000 bilar. Största märkena har varit Volvo följt av VW, Tesla, Toyota och Kia.

Modellmässigt står idag SUV-segmentet för 63% av beståndet i 10-årsparken.

Isuzu seglade upp med största ökningen

Isuzu ökade 57% 2024 i segmentet lätta lastbilar som totalt minskade med 12% till 38 411 bilar. Just pick-uperna ökade i segmentet med 33%. Drivmedelsfördelningen för dessa var 67% diesel, 22% el och 2% bensin.

Midman tackar Vroom för spännande presentation av bilmarknaden med ständigt med nya insikter!