Nyheter

Svevia halkbekämpar vägarna i Örnsköldsvik med ai

På vägstationen i Örnsköldsvik är framtiden redan här. I ett världsunikt projekt kommer automatisk halkbekämpning med en saltspridare som själv avgör om det behöver saltas eller inte, att testas under vintern. Metoden bygger på att med hjälp av sensorer skapa detaljerade väderprognoser.

Kenneth Thörn, platschef på vägstationen i Örnsköldsvik ser flera fördelar med tekniken:

– Framför allt ökad trafiksäkerhet genom att vi med större precision vet exakt vilka sträckor som behöver halkbekämpas. I förlängningen betyder det att vi inte saltar i onödan vilket är bra för miljön. Det är också mer kostnadseffektivt och alla åtgärder går att följa upp i detalj. En annan bra sak är att det minskar stressen för våra yrkeschaufförer som kan ha fullt fokus på trafiken.

Innovationsprojektet som kallas Dynamic dosage (dynamisk dosering) drivs med medel från Svenska byggbranschens utvecklingsfond (SBUF) och Infrasweden i ett samarbete mellan Svevia, mjukvaruföretaget Klimator och Epoke som är maskintillverkare av bland annat saltspridare. Tekniken har testats på kommunala gator i Danmark, men aldrig tidigare i Sverige och på statlig väg.

– Förutsättningarna för halkbekämpning på kommunala vägar skiljer sig på många sätt från statliga vägar. Framför allt i trafikbelastning, hastigheter och vägbredd, säger Kenneth Thörn.

Metoden använder modern teknik som sensorer och AI där allt sker automatiskt, så maskinföraren slipper starta eller stoppa saltspridaren. Testerna sker i två steg. I det första steget är det en AI-genererad väglagsprognos som avgör om saltspridaren ska salta eller inte salta vägbanan. I nästa steg adderas data från sensorer som sitter monterade på fordonet. Halkbekämpningen styrs då av en kombination av sensorinformation om det aktuella väglaget och prognosdata.

När testerna på vägnätet inom Örnsköldsviks driftområde ska utföras så kommer det att göras med stor omsorg.

– Vi vill välja dagar då det inte är akut blixthalka i hela området och kan vara säkra på att vi har resurser för att följa upp resultatet. Allt för att inte risker trafiksäkerheten i Västernorrland, avslutar platschef Kenneth Thörn.

Fakta

Projekt Dynamic dosage

Ska utvärdera dansk teknik för svenska förhållanden

Är ytterligare steg mot implementering av fullt automatiserad saltspridning för halkbekämpning i Sverige

Utförs på statlig väg inom driftområde Örnsköldsvik

SBUF-projekt i samarbete mellan Svevia, Via PM, Klimator och Epoke

Finansiellt stöd av SBUF och Infrasweden

Ingår i den sjätte fasen av Svevias innovationsprojekt Prognosstyrd dynamisk vintervägunderhåll

Övergripande målsättning

Ökad trafiksäkerhet genom prognoser med hög precision

En mer produktiv och hållbar vinterväghållning

Minskad negativ miljöpåverkan genom minskad saltanvändning och minskat antal körtimmar

Bättre arbetsmiljö och minskad stress för maskinförare och beredskapshavare

Medverkande i projektet

SBUF: Svenska byggbranschens utvecklingsfond som finansierar utvecklings- och forskningsprojekt i byggbranschen

InfraSweden: Innovationsprogram som finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Formas. Stöttar innovatörer och projektgrupper med finansiering av projekt som rör innovationer av transportsystemet

ViaPM: Teknisk konsultverksamhet inom bygg- och anläggningsteknik

Klimator: Utveckling av mjukvaruprogram med huvudsaklig inriktning inom området vägklimatologi.

Epoke: maskintillverkare och utveckling av vinterutrustning

Svevia: Bygger och sköter om vägar och infrastruktur. Marknadsledande på vägunderhåll i Sverige

Foto: Mattias Johansson