Nyheter

Aneo Mobility: Laddstödet måste reformeras – flerbostadshus lämnas utanför elektrifieringen

Elektrifieringen av transportsektorn är avgörande för att Sverige ska nå sina klimatmål. Regeringens stöd för laddinfrastruktur har varit en viktig drivkraft för att öka antalet laddbara fordon, men dagens utformning av stödet missgynnar nästan hälften av Sveriges befolkning som bor i flerbostadshus.

Naturvårdsverket har utvärderat Ladda bilen-stödet och skickat sina slutsatser på remiss. Det befintliga stödet är utformat på ett sätt som främst gynnar villaägare och missar en betydande del av befolkningen som bor i flerbostadshus. Regeringen har nu ett gyllene tillfälle att förbättra stödet så att det kommer fler till del och verkligen driver den breda elektrifieringen framåt.

– Avsaknaden av laddningsmöjligheter i hemmet är ett av de största hindren för att köpa elbil, efter inköpspris och räckviddsoro. För att fler ska kunna ta steget mot en elektrisk framtid måste laddstödet anpassas bättre till verkligheten, säger Margareta Törnblad, vd på Aneo Mobility.

Reformförslag för ett rättvist laddstöd

Aneo Mobility föreslår tre konkreta åtgärder för att förbättra stödet och skapa bättre förutsättningar för flerbostadshus:

Inkludera stöd för hyresmodeller:
Nuvarande stöd kräver att mottagaren själv äger laddinfrastrukturen, vilket är en utmanande investering för många bostadsrättsföreningar och hyresvärdar. Möjligheten att hyra laddinfrastruktur – där leverantören äger, driver och bygger ut anläggningen efter behov – har visat sig vara framgångsrik i andra länder som Norge.

Stötta förberedande infrastruktur:
Dagens stöd kräver omedelbar installation av laddboxar, vilket kan leda till utdaterad utrustning. Stödet bör omfatta kabeldragning och anslutningspunkter för att framtidssäkra lösningar, snarare än att enbart baseras på installerade laddboxar.

Effektivisera ledtider:
Nuvarande ansöknings- och utbetalningsprocesser kan ta upp till ett år. Dessa bör kortas till 30–60 dagar för att snabba på utbyggnaden.

Dags för förändring

Laddinfrastruktur är en grundläggande del av elektrifieringen, och ett reformerat laddstöd är avgörande för att fler ska få tillgång till laddmöjligheter – oavsett boendeform.

– Precis som fiber och sophantering bör laddinfrastruktur vara en självklarhet i flerbostadshus. Vi uppmanar regeringen att agera nu och göra elektrifieringen rättvis och tillgänglig för alla, avslutar Margareta Törnblad.