En ny rapport från vroom visar att begagnatmarknaden i Sverige fortsatte sin positiva trend under 2024. Försäljningen av begagnade personbilar från bilhandeln ökade med 8%, vilket motsvarar totalt 386 000 fordon. Marknaden har därmed återhämtat sig något efter nedgången till följd av pandemin och utgör en allt viktigare del av bilhandeln.
Märkesauktoriserade bilhandlare stod för 58% av begagnatförsäljningen under 2024, en ökning från 53% tre år tidigare. Utvecklingen visar att begagnatmarknaden blir allt viktigare för återförsäljare med nybilsauktorisation och utgör idag en central del av en återförsäljares totala affärserbjudande.
Ali Avcu, specialist på begagnatmarknaden hos vroom, lyfter dock en viktig aspekt av utvecklingen:
– En stor del av volymen från den auktoriserade handeln kommer från tidigare privatleasade bilar. Den minskning vi ser i nytecknade privatleasingavtal kommer på sikt att minska inflödet. Det behöver bilhandeln förhålla sig till när den utvecklar strategier för framtiden.
Populäraste bilmärken och modeller
Volvo, Volkswagen och Kia var de mest sålda märkena och stod för 41% av begagnatmarknaden under 2024. Genomsnittlig tid i lager för en Volvo var 57 dagar, för en Volkswagen 65 dagar och för en Kia 59 dagar. Bland modellerna toppade Volvo V60 listan med 55 dagar i lager, följt av Volvo XC60 (54 lagerdagar) och Volkswagen Golf (53 lagerdagar).
De största aktörerna på marknaden
Marknaden domineras av fyra stora aktörer som har över 25% av marknaden. Riddermark Bil toppade listan med 32 500 sålda fordon (8,4% andel) följt av Hedin Automotive (grupperat) med 29 400 st (7,6%) och Bilia (grupperat) med 23 400 st (6,1%). Din Bil hamnade på fjärde plats med 19 500 sålda fordon (5%). Trenden på marknaden är att de största aktörerna fortsätter att stärka sin position och att tillströmningen av nya aktörer minskat kraftigt.
Elektrifieringen fortsätter att öka
Försäljningen av laddbara bilar och elhybrider ökade kraftigt under året och stod för 42% av den totala begagnatförsäljningen. Samtidigt minskar försäljningen av bensin- och dieselbilar, även om de fortfarande utgör en betydande del av marknaden (58%).
Utmaningar och möjligheter för begagnathandeln
Trots den positiva utvecklingen finns det fortsatt utrymme för förbättring där den auktoriserade handeln har mycket att lära av de aktörer som specialiserat sig på enbart begagnatförsäljning. Dessa har ofta en mer datadriven strategi med nyckeltal som de följer kontinuerligt samtidigt som de har en välutvecklad inköpsorganisation. Detta sammanslaget ger dem en konkurrensfördel på marknaden.
– Det är viktigt att auktoriserade bilhandlare fortsätter att utveckla sin strategi för begagnatmarknaden och satsar på såväl inköpsresurser som att kontinuerligt arbeta med nyckeltalen. Marknaden förändras snabbt och är snarare av regional än nationell karaktär, avslutar Ali Avcu.
Bild: Michał