Nyheter

Upprustning av Västra stambanan Göteborg–Alingsås går framåt

Arbetet med att byta ut elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås är igång sedan 4 januari. Den nya anläggningen ska öka driftsäkerheten och även ge möjlighet för fler tåg att trafikera banan.

Västra stambanan mellan Göteborg och Stockholm är en av Sveriges viktigaste och mest trafikerade järnvägar. Banans kapacitet utnyttjas idag maximalt, främst mellan Göteborg och Alingsås, där pendeltrafiken är tät. Men även många långväga person- och godståg trafikerar sträckan varje dag.

Elkraftsanläggningens tekniska livslängd har passerat och ska därför bytas i sin helhet. Perioden 2025-2027 byts anläggningen ut på sträckan mellan Göteborg och Alingsås och nu har första etappen, av totalt fem på sträckan startat mellan Göteborg och Partille. Arbetet kräver ett totalt avstängt och strömlöst spår samtidigt som trafiken kan gå på spåret intill.

Längs med det avstängda spåret sätts just nu de nya kontaktledningsfundamenten i marken, bland annat med hjälp av ett så kallat borrtåg. (Filmklipp på borrtåget att ladda ner via länk längst ner.)

Därefter ska de nya stolparna monteras på fundamenten och slutligen ska kontaktledningen hängas upp. Utöver detta byts bland annat transformatorer och dylik utrustning ut. Sedan öppnar spåret för trafik och samma arbete inleds på spåret intill i motsatt riktning.

– Det är helt nödvändigt att rusta Västra stambanan för framtiden. Vi behöver säkra en mer tillförlitlig järnväg för dagens trafik och skapa förutsättningar för att sträckan i framtiden ska kunna möta ett ökat behov av resor och transporter, säger Emma Sturk, enhetschef järnvägsunderhåll Trafikverket Västra regionen.

Samtidigt som elkraftsanläggningen byts ut ska Lerum station byggas om. All räls och alla växlar ska bytas ut och tre spår blir fyra. Snabba tåg kommer att kunna passera långsammare tåg, vilket ökar kapaciteten hela vägen mellan Göteborg och Stockholm.

Trafikverket passar dessutom på att utföra ett antal andra underhållsåtgärder mellan Göteborg och Alingsås för att nyttja arbetstiden så effektivt som möjligt. Bland annat ska fyra bergtunnlar, två järnvägsbroar, och tre vägbroar renoveras. Vi ska också byta ut flera växlar, avveckla plankorsningar och bygga en ny planskild korsning i Alingsås.

Fortsatt möjligt att resa

Samtidigt som Trafikverket utför underhåll är det viktigt med en fungerande tågtrafik. Trots långvariga arbeten går det fortsatt att resa. Arbetena innebär dock förändrade resmönster som till exempel vissa bussersättningar, omledning av tågtrafik på andra banor i regionen och begränsningar i kapaciteten.

– För att störa persontågstrafiken så lite som möjligt har Trafikverket tillsammans med de operatörer som trafikerar sträckan tagit fram en trafiklösning som prioriterar persontåg under rusningstimmarna och godstrafiken prioriteras på tider när resandet är mindre, säger Emma Sturk.

Upprustningen mellan Göteborg och Alingsås påverkar främst resenärer och godstransporter i de västra delarna av landet, men även resenärer längre upp i landet mot Stockholm kan få längre restider. Trafikverket uppmanar alla resenärer att hålla sig uppdaterade på sina resor hos det tågbolag de reser med.

Historisk upprustning av järnvägen

Efter sträckan mellan Göteborg och Alingsås följer fler upprustningsåtgärder längre norrut längs sträckan upp mot Stockholm. Det gäller att påverka trafiken så lite som möjligt samtidigt som flera och stora arbeten ska utföras i anläggningen.

– Vi är mitt uppe i en historisk upprustning av järnvägen. Nu begränsas vi inte av finansiella ramar utan står inför utmaningen att få ut alla arbeten i spåren samtidigt som allt fler tåg ska gå i dem. Och det är i samarbete med järnvägsföretagen som vi tar fram trafiklösningar som ska fungera för resenärer och godstransporter. Det har vi gjort för Västra stambanan och vårt mål är att järnvägen ska gå att lita på samtidigt som den rustas mer än någonsin, säger Jon Sundh, avdelningschef järnvägssystem Trafikverket.

PÅ bilden: Borrtåget som placerar fundament till de kommande nya kontaktledningsstolparna på Västra stambanan mellan Olskroken och Partille.

Bild: Trafikverket