'

Nyheter

Stor ökning av importgods via Göteborgs Hamn

2024 blev ett år med både upp- och nedgång i godsvolymerna för Skandinaviens största hamn. På containersidan redovisar Göteborgs Hamn ytterligare ett väldigt starkt år med höga gods- och effektivitetssiffror. Även om andra segment ger en mer blandad bild så ökade totalvolymen i hela hamnen med 8%, mätt i ton.

Under 2024 hanterades mer containergods än under rekordåret 2023 – trots att antalet containrar minskade med knappt 1%. Det låter som en motsägelse, men går ihop eftersom fler containrar fyllda med gods hanterades under 2024 än under 2023, medan hanteringen tomma containrar minskade i större utsträckning. Något färre containrar – men mer gods alltså.

Medan det containeriserade exportgodset i och för sig minskade minimalt, så ökade volymerna på importsidan stort under året – med närmare 15%.

– Främst ser vi att importen ökat stort under året, och det är en trend vi ser kommer att fortsätta under 2025. Den återhämtningen innebär att vi nu är nära 50–50-balans mellan import och export. Något vi är vana vid i Göteborgs Hamn, men som är ganska unik när vi jämför oss med andra hamnar både i Sverige och utomlands, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn.

Vid god balans mellan import och export i en hamn minskar behovet av tomcontainrar. Detta då en inkommen importcontainer snabbt kan tömmas och lastas till en utgående exportcontainer, utan att man behöver skeppa in en tomcontainer utifrån. Det ger högre effektivitet, mindre klimatpåverkan och lägre kostnader i leveranskedjan.

Antalet containrar som transporterades till och från hamnen vi järnväg ökade med 7%. 2024 blev andra året någonsin som fler än 500 000 containrar transporterades till och från hamnen på järnvägFrämst är det importtunga järnvägsdestinationer som Falköping och Nässjö som bidrar till tillväxten, såväl som nya tågpendlar till och från destinationer som Sundsvall, Haparanda och Bastuträsk. Drygt 60% av de containrar som transporteras till och från Göteborgs Hamn från inlandet går på järnväg, vilket är en siffra som få andra internationella storhamnar når upp till.

Roro och bilar

Den svala Europakonjunkturen fortsätter att påverka roro**-volymerna i många hamnar. Så även i Göteborg där den totala roro-volymen minskade med 3%. Dock visade hamnens största roroterminal, Gothenburg Roro Terminal med trafik till stora godsnav i Belgien och Storbritannien, en ökad volym under året.

Under året hanterades 257 000 bilar i hamnen, vilket är en minskning med 4%. Det är importen av bilar som minskar, vilket linjerar med ett minskat antal nyregistreringar i Sverige (-7% enligt Mobility Swedens årsstatistik). Exporten – som främst utgörs av bilar från Volvo Cars – visar däremot på en stabil ökning.

Energiprodukter, breakbulk och kryssning

Hanteringen av energiprodukter i hamnen ökade med 18% under 2024 jämfört med motsvarande period året innan. Då var volymerna förhållandevis låga på grund av planerade stopp för underhåll och investeringar i ökad kapacitet för biobränsleproduktion.

Under året som gick hanterades 463 000 ton breakbulk som pappersmassa, kartong, granulat, sten och grus. Det innebär en ökning med 6% under 2024, som blev det femte året i rad med stabil tillväxt i segmentet.

Göteborgs Hamn tog emot 56 kryssningsanlöp under 2024, jämfört med 81 året innan. Nedgången berodde på planerade arbeten vid ett av hamnens kryssningslägen. Med 63 bokningar klara för 2025 så här långt kan man dock redan nu konstatera att 2025 blir ett starkare år för kryssningssegmentet.