Nyheter

Ny rapport: Sex hinder för en grönare transportsektor i Norden

Tillsammans med 2030-sekretariatet i Sverige och Rådet för Grønn Omstillning i Danmark har GLP (Grønt Landtransportprogram) tagit fram en rapport som identifierar sex hinder för en grön omställning av tungtransporten i Norden. 

Rapporten är en del av förprojektet ReduCT, som ska lägga grunden för ett huvudprojekt inom EU:s interregionala samarbete i ÖKS-regionen (Öresund, Kattegat och Skagerrak). Förprojektet har fått stöd från EU:s Interreg ÖKS-program.

De sex hinder som identifierats är: 

Merkostnaden för att investera i el-lastbilar är för hög

Laddinfrastruktur för tunga fordon är otillgänglig

Laddtiden är för lång

Laddstationerna är underdimensionerade

Brist på förutsägbarhet från myndigheter

Låg betalningsvilja för gröna lösningar

Enligt Ingelin Noresjø, daglig ledare för Grønt Landtransportprogram, är detta ett stort steg för grön omställning i Norge, Sverige och Danmark.

– Dette er en milepæl for både GLP og Norge og viser at det er mulig å samarbeide på tvers av landegrenser. Klimautslippene kjenner som kjent ingen grenser, derfor er vi helt avhengig av samarbeid for å få det til. Med denne rapporten har vi lagt grunnlaget for et mulig hovedprosjekt som skal bidra til raskere omstilling av landtransporten. 

Mattias Goldmann, vd, 2030-sekretariatet menar att Sverige ligger efter både Norge och Danmark, och att rapporten kan bidra till snabbare omställning i Sverige:

– Som svensk är det förstås tråkigt att konstatera att Sverige ur många aspekter har sämre förutsättningar för omställningen av tunga godstransporter på väg än våra grannländer. Vi saknar styrande vägavgifter, beskattar laddning högt och har Nordeuropas billigaste fossildiesel. Här visar ReduCT på stor och viktig potential för samordnade och förbättrade villkor för omställningen. 

Christian Rohmann, projektledare vid Rådet for Grønn Omstilling, betonar vikten av att använda den kunskap vi redan har kring elektrifiering i Skandinavien:

– Skandinavien er et af de mest elektrificerede områder i verden indenfor vejtransport og kan måle sig med hvad der sker i Kina. For RGO er det vigtig at have et godt konstruktivt samarbejde med vigtige aktører som GLP og 2030-sekretariatet. Sammen kan vi løfte regionen og nå betydelige klimamål.  

Läs hela slutrapporten här