Nyheter

Ny trafikplats och infart till hamnen i Halmstad

Som en del av en omfattande stadsomvandling får Halmstad en ny infart från E6 söderifrån. Anledningen är dels att få en bättre trafiksituation i centrum, dels att binda samman nuvarande och planerade verksamhetsområden med hamnen, E6 och väg 15.

Södra infarten finansieras av Halmstad kommun men trafikverket är byggherre, då flera riksintressen berörs som E6 och Västkustbanan. Projektet är uppdelat i två etapper. Den första omfattar ombyggnad av trafikplats 43 vid korsningen E6 och Laholmsvägen, med nya ramper för på- och avfart, och nybyggnad av trafikplats 42 vid korsningen E6 och Västkustbanan.

Trafik som ska till hamnen i Halmstad måste i dag antingen köra av E6 vid den befintliga trafikplats 43 eller så kommer trafiken österifrån på Väg 15. I båda fallen går transporterna sedan via Laholmsvägen till hamnen.

– Det gör att Laholmsvägen och Väg 15 har väldigt mycket tung trafik. Det bor en hel del människor längs vägen och förutom att trafiken kan vara störande så passerar en hel del farligt gods, förklarar Tonny Eliasson, projektledare på Trafikverket.

För att slippa de störningar och risker trafiken innebär byggs Södra infarten, som ska gå parallellt med Västkustbanan till hamnen, med början vid Väg 15 vid Kistinge. Den går sedan via Villmansstrandsvägen, under E6 och fram till Montörgatan. Kvarvarande sträcka fram till hamnen byggs i etapp två.

Där Västkustbanan passerar under E6 byggs en helt ny trafikplats där trafiken till hamnen kan ta sig från E6 direkt ner på Södra infarten.

Avståndet mellan den existerande trafikplats 43 och den nya trafikplats 42 skulle bli endast 600–700 meter. Enligt regelverket ska det vara minst 1 000 meter mellan trafikplatser. För att lösa det dilemmat flyttas av- och påfartsramperna på trafikplats 43 från södra till norra sidan av trafikplatsen.

Med tanke på det korta avståndet byggs ett extra körfält, ett så kallat additionskörfält, mellan de båda trafikplatserna för att underlätta trafiksäkerhet och framkomlighet. Det gör att fordon som kör på vid en av trafikplatserna och ska svänga av vid den andra kan ligga kvar i additionskörfältet.

Där Västkustbanan passerar under E6 ska en bro för gång- och cykeltrafik byggas under järnvägen. Bron är redan gjuten och väntar bredvid järnvägen. I april nästa år görs ett stopp för tågtrafiken på Västkustbanan i 50 timmar en fredag till söndag.

– När strömmen stängs av på fredagen går vi in och tar bort räls och gräver av banvallen. Bron hissas upp på balkar med domkrafter och sedan skjuts bron in på plats. Därefter återfyller vi och packar runt bron samt lägger på makadam.

När bron är på plats och mark och banvall är återställd läggs ny räls som svetsas och efterjusteras, innan tågtrafiken släpps på igen på söndagen.

– Planeringen för det jobbet har pågått i två år. Vid en sådan operation får det inte gå fel för att man inte planerat, understryker Tonny Eliasson.

FAKTA I KORTHET:

Om- och nybyggnad av trafikplatser, Halmstad
Tidplan: februari 2019–februari 2021
Byggherre: Trafikverket
Generalentreprenör: Jonab Anläggnings AB
Kostnad: 199 Mkr

Bilden: När Halmstad får en ny södra infart byggs trafikplats 43 om så att av- och påfartsramperna flyttas från södra till norra sidan av trafikplatsen.
Bild: Jonab