Nyheter

Den klassiska Folkabussen blir eldriven

Ett viktigt meddelande till alla fans av folkabussen och elektrisk mobilitet: kombinationen av klassiska attribut och högteknologiskt elektriskt drivsystem kommer att finnas tillgängligt för försäljning.

Volkswagens Transportbilars partner eClassics planerar att erbjuda T1-konverteringar och färdiga fordon i stil med nya e-BULLI.

•    Volkswagen Transportbilar lanserar e-BULLI som koncept – en klassiker från 1966 med elektrisk drivlina från 2020

•    Mer än bara en konceptbil – eClassics kommer erbjuda T1-konverteringspaket och kompletta e-BULLI-fordon

•    En ikon med nollutsläpp på väg – e-BULLI har en drivlina som består av delar från Volkswagens senaste elbilsmoduler

Scenen för världspremiären skulle ha varit på Techno Classica 2020. Då detta event har skjutits upp presenterar Volkswagen Transportbilar nu all fakta om e-BULLI i ord och bilder.

Den nya elektriska drivlinan

Den 44 hk (32 kW) starka fyrcylindriga boxermotorn har lämnat platsen för en tyst Volkswagen-elmotor som ger 83 hk (61 kW) i e-BULLI. Jämförelsen av motorernas kraftuttag gör det mycket tydligt att konceptfordonet har helt nya köregenskaper. Dessutom ger den nya enheten med maximalt vridmoment på 212 Nm mer än dubbelt så mycket kraft som den ursprungliga T1-motorn från 1966 (102 Nm).

Det maximala vridmomentet är också – som är typiskt för elmotorer – tillgängligt direkt. Och det förändrar allt. Aldrig tidigare har det funnits en ”officiell” T1:a lika kraftfull som e-BULLI. I kombination med nollutsläpp blir detta en attraktiv kombination för alla som älskar den klassiska folkabussens form och praktiska egenskaper.

Kraftöverföring sker med en 1-växlad växellåda. Drivsystemet är kopplat till växelspaken, som nu är placerad mellan föraren och främre passagerarsätet. Lägena på den automatiska växellådan (P, R, N, D, B) visas bredvid spaken. I position B kan föraren justera bromskraftåtervinningen för att ladda batteriet vid gasuppsläpp och bromsning. e-BULLI har en toppfart på 130 km/h (elektroniskt begränsat). Med den ursprungliga bensinmotorn kunde T1:an nå en toppfart på 105 km/h.

Precis som på originalutförandet från1966, sitter växellåda och elmotor bakom bakaxeln i e-BULLI. Ett litiumjonbatteri ansvarar för att förse elmotorn med ström. Batteriets användbara energikapacitet är 45 kWh. Specialanpassat för e-BULLI och i samarbete med eClassics, sitter ett styrsystem i bak som styr högspänningens energiflöde mellan elmotorn och batteriet och omvandlar den lagrade likströmmen (DC) till växelström (AC). Dessutom förses elektroniken ombord med 12 volt via en så kallad DC/DC-omvandlare.

Alla elektriska originaldelar av drivsystemet tillverkas av Volkswagen Group Components i Kassel. Till detta tillkommer litiumjonmoduler utvecklade i Braunschweig. Dessa komponenter sammanförs av eClassics till ett batterisystem som är lämpligt för T1:an. Liksom i den nya ID.3 och framtida ID.BUZZ, är högspänningsbatteriet inrymt centralt under golvet. Denna layout sänker tyngdpunkten och förbättrar därmed köregenskaper.

CSS snabbladdning möjliggör laddning till 80 procent på 40 minuter

Batteriet laddas via ett CCS-uttag. Det möjliggör laddning med växelström eller likström. Växelström: Batteriet laddas via en AC-laddare med laddningseffekt mellan 2,3 och 22 kW, beroende på elkälla. Likström: Tack vare CCS-ladduttaget kan högspänningsbatteriet också laddas vid en DC-snabbladdare med upp till 50 kW laddningseffekt. I detta fall kan det laddas upp till 80 procent på 40 minuter. Räckvidden med en full batteriladdning är mer än 200 kilometer.

Volkswagen Transportbilar har modifierat designen både ut- och invändigt

Parallellt med det nya elektriska drivsystemet har ett interiörskoncept skapats för e-BULLI som är både snyggt och avantgarde. Det nya utseendet och motsvarande tekniska lösningar utvecklades av Volkswagen Transportbilars designcenter i samarbete med VWCV Vintage Vehicles och kommunikationsavdelningen.

Konstruktörerna moderniserade utsidan av det ikoniska fordonet med stor känslighet och finess, inklusive lackering i tvåtonsfärgerna ‘Energetic Orange Metallic’ och ‘Golden Sand Metallic MATTE’.

Det är med detaljer som de nya runda LED-strålkastarna med varselljus, som moderniseringen kommuniceras utåt. På utsidan av bilen finns det också LED-laddningsindikatorer som signalerar hur mycket laddning som finns i litiumjonbatteriet, redan innan föraren har hoppat in på förarplatsen.

Det är först när du tittar genom fönstren in i det åttasitsiga interiören som du märker att några saker inte är som du trodde i en folkabuss. Volkswagen Transportbilars designers har omarbetat mycket av interiören utan att förlora det ursprungliga konceptet. Sittplatserna är en av de nya detaljerna. I samklang med bilens yttre har de också tvåtonsfärgade ytor i  ‘Saint Tropez’ och ‘Saffrano Orange’.

Den nya växelspaken är placerad i en konsol mellan föraren och främre passagerarsätet. Även integrerad här är start/stopp-knappen för elmotorn. Massivt trä liknande det på ett fartygsdäck används på golvet. Som ett resultat av detta och med de fina ljusa lädertonerna får denna elektrifierade folkabuss en maritim känsla. Detta intryck förstärks av det stora öppningsbara taket.

Bild av Tilgnerpictures