Nyheter

Nya BMW M5 och BMW M5 Competition

BMW presenterar nu nya BMW M5 och BMW M5 Competition. Genom stilfull finjustering kombineras en affärssedans mångsidighet i vardagen med oslagbar sportbilsprestanda på ett mer effektivt sätt än någonsin. Lansering på den svenska marknaden sker nu i sommar.

Nya BMW M5 och BMW M5 Competition kommer med varsin högvarvande 4,4-liters V8-motor med BMW M TwinPower Turbo, som levererar 600 hästkrafter till BMW M5 och 625 hästkrafter till BMW M5 Competition, med ett vridmoment på 750 newtonmeter. BMW M5 gör sprinten 0 – 100 km/h på 3,4 sekunder och 0 – 200 km/h på 11,1 sekunder (BMW M5 Competition: 3,3 respektive 10,8 sekunder).

Skarpare look med finjusterad design

BMW 5-seriens Performance-modeller känns igen på de karaktäristiska dubbelnjurarna, motorhuven i aluminium, de främre sidopanelerna med M-gälar, M-specifika ytterbackspeglar samt takdel i kolfiberförstärkt plast (CFRP). De nya, uppdaterade BMW-njurarna har placerats längre ned på fronten och den omslutande kromdesignen ramar in de båda delarna som utgör grillen.

Fronten präglas av djärva konturer och stora luftintag, medan de hexagonformade centrala luftintagen rymmer oljekylare och radarsensor för AAC-systemet (Active Cruise Control). Nya designinslag inkluderar också de L-formade ljusrören som framhäver de nya LED-strålkastarna, tunnare väggar på de M-specifika dubbla avgasrören samt de tredimensionella LED-baklyktorna. Det muskulära bakpartiet med en stor diffusor har också uppdaterats.

Föraren i centrum för smidig personlig anpassning

Invändigt är BMW M5 och BMW M5 Competition mer förarorienterad än någonsin, med integrerade körlägen och anpassade förarkontroller för smidig konfigurering samt en ny central display på 12,3 tum.

Mittkonsolens två nya kontrollknappar ger snabb tillgång till systeminställningar via instrumentklustret och Head-Up Display. M Mode-knappen växlar smidigt mellan ROAD och SPORT-läge. I SPORT-läge skiftar instrumentkluster och Head-Up Display till ett särskilt M-utseende. Intill finns en Setup-knapp som tar föraren till menyn för individuella konfigureringar, där bilens inställningar kan anpassas efter situation och personliga preferenser. Via touchscreen eller iDrive-kontroll kan föraren enkelt ändra inställningar för motor, fjädring, styrning och M xDrive-system.

BMW M5 Competition – optimerad för bankörning

För BMW M5 Competition finns även TRACK-läget, speciellt framtaget för körning på racingbanor. I detta läge dämpas ljudsystemet och den centrala bildskärmen stängs av för att föraren ska kunna fokusera på vägen.

BMW M5 Competition har även utrustats med nya stötdämpare, hämtade från BMW M8 Gran Coupé, och ett omgjort chassi som ger ännu bättre hantering och förarkomfort, även vid körning som tänjer på gränserna.