Nyheter

Nu kommer de självkörande bussarna i Linköping till Vallastaden

Facebook
LinkedIn
Twitter

Det har nu gått ett år sedan två självkörande och eldrivna bussar började köra på campusområdet i Linköping. Trots ett år kantat av pandemi har bussarna i forskningsprojektet “Ride the future” lyckats köra drygt 570 mil, vilket motsvarar hela sträckan Linköping-Madrid tur och retur.

Nästa steg är att testa bussarna i stadsmiljö i Vallastaden.

– Vi ser fram emot nästa steg i projektet där våra självkörande fordon kommer koppla ihop campuset med Vallastaden. Redan idag kör fordonen i olika kontexter, på vägar tillsammans med bilar och bussar och på campus huvudstråk ”Corson” bland gående och cyklister. I Vallastaden kommer vi dessutom se hur de självkörande fordonen kan skapa bättre resmöjligheter mellan kollektivtrafikens hållplatslägen och målpunkter såsom serviceboendet och skolan och bli ett riktigt komplement till den traditionella kollektivtrafiken, säger Christian Monstein, verksamhetsutvecklingschef på Transdev Sverige AB.

Projektet har redan fått ett tillfälligt tillstånd från Transportstyrelsen för att göra förberedelsearbete för att kunna köra fordonen autonomt under andra halvan av 2021. För invånarna innebär detta att de redan under våren kommer att se de självkörande fordonen köra manuellt genom Vallastaden som ett första steg.

– Det är rätt häftigt att Linköping blir en av de första kommunerna i Sverige med att testa självkörande bussar i stadsmiljö. Vi satsar mycket på framtidens mobilitet och därför var det även självklart för oss att delta i fortsättningen av projektet och satsa ytterligare 1,5 miljoner kronor på de självkörande bussarna, säger Muharrem Demirok (C), kommunalråd i Linköpings kommun.

Fakta:

“Ride the future” är ett forskningsprojekt vars syftet är att ta reda på hur elektrifierade och självkörande minibussar kan komplettera den befintliga kollektivtrafiken och därmed öka kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot den privatägda bilen och underlätta för fler att resa kollektivt. Samarbetspartnerna i projektet är VTI, Linköpings universitet (LiU), Östgötatrafiken, Transdev, Akademiska hus, RISE, Linköpings Science Park och Linköpings kommun.

Bussarna trafikerar en 2,1 kilometer lång sträcka på campusområdet i Linköping med åtta hållplatser. Unikt med projektet är att vi arbetar med två olika fordon som interagerar med varandra: Navya Autonom Shuttle DL4 och EasyMile WZ10 gen2 som tar 11-13 passagerare.

En säkerhetsförare finns ombord på varje tur och ansvarar för fordonets framförande genom att övervaka körningen och vid behov övertar manuell kontroll samt agerar kundvärd.

Foto: Erik Widén, Länsstyrelsen Östergötland