Nyheter

Världspremiär för en ny längre ID. Buzz

En av de rymligaste elbilarna på marknaden och en modern designikon visas nu i ett utförande med ännu mer plats för passagerare och bagage och med ett nytt batteri för ännu bättre räckvidd. Världspremiären sker idag i USA den 2 juni på den nyinstiftade ”Volkswagen Bus Day”.

Idag, vid Huntington Beach utanför Los Angeles och på den nyinstiftade ”VW Bus Day”, sker världspremiären av ID. Buzz med långt axelavstånd och plats för upp till sju personer. Världspremiären äger rum på en av de största Volkswagenbuss-festivalerna i landet och blir startskottet för återlanseringen av folkabussen på den Nordamerikanska marknaden. I Europa visas modellen för första gången på den internationella VW Bus Festival i Hannover 23-25 juni – den största europeiska träffen med fler än 6 000 fordon på plats.

Mer utrymme, prestanda och räckvidd

Med en längd på nästan fem meter och upp till sju platser är den långa ID. Buzz perfekt förberedd för lanseringen i Nordamerika. Den extra längden skapar plats för en tredje sätesrad, för ännu mer bagageutrymme, för ett nytt och större 86 kWh batteri (nettokapacitet) och därmed för ännu mer räckvidd. På vintern ökar en ny värmepump effektiviteten. Dessutom kommer ID. Buzz att erbjudas med en 210 kW elmotor (286 hk), som också är ny. Efter bara 7,9 sekunder når den en hastighet av 100 km/h. Och det är inte allt – en fyrhjulsdriven version (GTX) med en effekt på 250 kW (339 hk) har tillkännagivits för 2024. 0 till 100-sprinten tar 6,4 sekunder för ID. Buzz GTX.

En Folkabuss för en modern tid

Andra nya funktioner i den elektriska VW-bussen inkluderar en Head-up-Display, ett vidareutvecklat nästa generations infotainmentsystem och fjärrstyrd parkering via smartphone. Samtidigt väcker ett nydesignat högteknologiskt panoramatak – det största av alla Volkswagen-modeller – minnen från den legendariska ”Samba-bussen” från 50-talet. De nordamerikanska versionerna kommer också att ha luftkonditionerade säten och en upplyst VW-logotyp i fronten.

Tillbaka på Amerikanska marknaden

Med introduktionen av T4-generationen sa VW-bussen adjö till USA och Kanada för 20 år sedan. Men ”Microbus”, som amerikanarna kallar VW-bussen, har förblivit kult fram till denna dag. I synnerhet svansmotorförsedda T1-, T2- och T3-generationerna, är fortfarande en del av den välbekanta bilden på parkeringsplatser kring stränderna i Kalifornien, Florida eller på Long Island. Nu sluter Volkswagen cirkeln och tar tillbaka VW-bussen till Nordamerika – den här gången med elektrisk bakhjulsdrift.

Thomas Schäfer, styrelseledamot i Volkswagen AG, Volume Brand Group:

– Volkswagen är ett starkt globalt varumärke med en fantastisk historia, miljontals lojala fans och legendariska produkter. Detta är särskilt tydligt här på det största VW-bussmötet i USA. Därför är jag glad att vi firar premiären av ID. Buzz med lång hjulbas i detta sammanhang. Med den här modellen tar vi ett stort steg på vägen mot att bli ett riktigt emotionellt varumärke igen.

Den amerikanska debuten av ID. Buzz är också comebacken för en bilattityd till livet, beskriver Lars Krause, styrelseledamot för försäljning och marknadsföring på Volkswagen Transportbilar:

– VW-bussen har förkroppsligat en unik inställning till livet i årtionden – i USA och Kanada såväl som i Europa. Bilden av den legendariska Lightbus T1 i Woodstock är oförglömlig. DNA:t för denna frihetssymbol lever vidare i vårt ID. Buzz. Det är av yttersta vikt för oss att vi nu kan erbjuda folket i Nordamerika en modern, helelektrisk omarbetning med den ikoniskt designade ID. Buzz .

Tillverkad i Tyskland

Leveranserna av den första ID. Buzz i Amerika, liksom i Europa, startar 2024. Alla ID. Buzz (och även Multivan och T6.1 modellserie) tillverkas vid Volkswagen Transportbilars huvudfabrik i Hannover. Det är en av de modernaste bilfabrikerna i världen och hemmet för Volkswagens buss-familj. När ID. Buzz och ID. Buzz Cargo introducerades i Europa såldes 2022-års produktion slut på ett nafs.

Kai Grünitz, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för utveckling:

– Med sin kombination av helelektrisk drivning, toppmodern programvara och toppmoderna assistanssystem, mycket utrymme och ett legendariskt design-DNA är ID. Buzz unik. I långa ID. Buzz kommer vår nya eldriftssystem att användas för mer kraft och ökad effektivitet. I kombination med det stora batteriet på 86 kWh säkerställer detta räckvidd för långa sträckor. Med ett ny mjukvara, en Head-up-Display och ett dimbart panoramatak tar vi nu också nästa steg inom digitalisering och erbjuder teknik som efterfrågas av våra kunder.

Ny dimension

Designen av ID. Buzz med en lång hjulbas (internt kallad Long Wheel Base, eller kort: LWB) skapades parallellt med Normal Wheel Base (NWB)-versionen. Redan under utvecklingsprocessen säkerställdes att båda modellerna har de typiska harmoniska proportionerna och stilistisk klarhet som en VW-buss, trots sina olika hjulbaser. NWB-versionen är 4 712 mm lång, den nya LWB-varianten mäter 4 962 mm. Längdökningen sker genom en utökad hjulbas, från 2 989 till 3 239 mm. De extra 250 mm fördelas mellan skjutdörrarna, som har breddats med 192 mm, och de 58 mm längre områdena mellan C-stolparna och bakhjulen. Båda modellerna är 1 985 mm breda utan ytterbackspeglar och upp till 1 927 mm höga, beroende på utrustning. Cw-värdet, som är mycket bra för en buss, är 0,29.

Folkabuss-DNA

De två versionerna av ID. Buzz delar de karakteristiskt korta och därmed skarpa karossöverhängen och VW-bussens unika design. Detta inkluderar bland annat den distinkta V-formade motorhuven och den sympatiska grafiken hos LED-strålkastarna. En ny funktion i de nordamerikanska versionerna är den nu upplysta VW-logotypen i fronten (inte tillåtet i Europa). För alla modeller med de interaktiva ”IQ.LIGHT LED Matrix-strålkastarna” och ”IQ. LIGHT bakljus”, känner ID. Buzz igen sina ägare via sändaren i bilnyckeln och hälsar dem med en lätt ljusanimation så snart de närmar sig bilen. Typisk VW-buss är de totalt fem olika tvåtonslackeringar. En helt ny kombination är ”Mono Silver” (nedre karossen) och ”Candy White” (övre karossen).

Smart glastak

Den långa versionen av ID. Buzz gör sin debut med det stora panoramaglastaket ”Smart Glass” och de elektriskt öppningsbara fönstren i skjutdörrarna. Beroende på utrustningen öppnas och stängs skjutdörrarna och bakluckan också elektriskt.

Panoramaglastaket ”Smart Glass” har fått en helt ny design. Med en genomskinlig yta på 1,5 m2 (1540 x 930 mm) är detta det största glastaket av alla Volkswagen-modeller. Takets transparenta yta sträcker sig över hela första och andra sätesraden. Med hjälp av en pekreglage (i taket ovanför föraren och passageraren) eller via röstassistent kan det ”smarta glaset” växlas elektriskt från transparent till dimmat, och vice versa. I fullt tonat läge är taket helt ogenomskinligt men ändå behagligt ljust och ger känslan av ett frostat glas och håller samma färgton som taket i övrigt.

Växling sker via ett PDLC-skikt (Polymer Dispersed Liquid Crystal) som är integrerat i glaset. Det finns en spänning i kristallerna vid transparent tillstånd. Om spänningen i PDLC-skiktet stängs av, ordnar kristallerna sig på ett sådant sätt att en ogenomskinlig yta skapas. Andra beläggningar i glaset reflekterar den infraröda strålningen från solljus och minskar därmed värmestrålningen. Vid kalla utetemperaturer, å andra sidan, reflekterar glaset värmestrålningen inuti ID. Buzz för att spara energi och hålla temperaturerna i huvudområdet på en bekväm nivå. Den stora takhöjden på ID. Buzz ökas med 30 mm till 1 093 mm (fram) och 1 072 mm (andra sätesraden) tack vare panoramaglastaket.

SVENSK INTRODUKTION

ID. Buzz i långt utförande beräknas kunna börja säljas under första halvåret 2024 och lanseras på svenska marknaden under andra halvan av 2024. Svenska specifikationer och priser tillkännages i samband med försäljningsstarten. ID. Buzz med normal hjulbas säljs och levereras redan på svenska marknaden och modellen kommer fortsätta att erbjudas som en 5-sitsig bil (senare även i 6-sitsig version), för alla som behöver en bil med riktigt bra med utrymme i ett förhållandevis kompakt format.