Nyheter

Torghatten expanderar i Sverige

Torghatten vinner sitt första stora avtal i Sverige: ska köra färjorna i Göteborgs södra skärgård.

Idag offentliggjorde Västtrafik att Torghatten vunnit upphandlingen för färjetrafiken i Södra Skärgården i Göteborg. Kontraktet omfattar drift av fyra rutter som förbinder Stenpiren, Saltholmen och öarna i Göteborgs södra skärgård och betjänar fastboende, pendlare och skolbarn. Det femtonåriga avtalet startar från 2027.

– Detta är en betydande milstolpe för Torghatten och Nordic Ferry Infrastructure. Nu etableras Torghatten på allvar i Sverige. För NFI innebär detta en förstärkning av vår närvaro i Sydvästra Sverige, där vi genom Öresundslinjen redan har kontor i Helsingborg. Vi ser fram emot att etablera oss i Göteborg, säger Carsten Jensen, CEO i Nordic Ferry Infrastructure, som äger Torghatten.

Torghatten driver idag en autonom elfärja på Riddarfjärden i Stockholm och vann tidigare i år Västtrafiks upphandling för sträckan Strömstad-Koster.

Miljövänlig flotta och gröna lösningar

Torghatten kommer att leverera alla åtta fartyg som krävs för att trafikera rutterna. Rederiet bygger fem helelektriska fartyg, varav tre snabbåtar. De återstående fartygen kommer att vara ombyggda fartyg som drivs med biobränsle. Den totala hybridiseringsgraden för kontraktet är hela 90 procent.

– Vi har grön förnyelse av flottan som strategi och att minska koldioxidavtrycket är viktigt för oss. Att vinna detta kontrakt är därför ett viktigt steg i den riktningen. Vi använder vår kompetens inom att bygga och driva elfärjor i Norge och visar att vi är väl förberedda för att kunna erbjuda konkurrenskraftiga lösningar även i Sverige, säger Jensen.

Etablering i Göteborg

De fyra båtrutterna kommer att ha verksamhet året runt med utökad drift under sommarmånaderna då trafiken är som störst. Rutterna är avgörande för invånarnas dagliga resor och varje år görs cirka 2,2 miljoner resor på dessa linjer. Saltholmen fungerar som en viktig knutpunkt med ytterligare kopplingar till annan kollektivtrafik som buss och tåg.

I samband med kontraktet kommer Torghattens svenska dotterbolag Torghatten AB att utvidgas avsevärt och ett administrativt kontor etableras i Göteborg. Under högsäsong under sommarmånaderna kommer det att behövas ett 70-tal sjöfolk för att driva rutterna.