Nyheter

Svensk uppfinnare revolutionerar sjöfartens miljöarbete

Svensk-kanadensiska Alisha Fredriksson (30) har utnämnts till en av tio finalister i prestigefyllda Young Inventors Prize 2025. Med sin nya teknik för att fånga in koldioxid från fartyg utmanar Alisha en av transportbranschens största klimatproblem.

Fredriksson grundade företageSeabound 2021 tillsammans med kinesiska Roujia Wen, 29. Båda är verksamma i Storbritannien och har utvecklat ett modulärt system som kan eftermonteras på befintliga fartyg – en lösning som kan förändra spelplanen för en bransch med begränsade möjligheter att snabbt ställa om.

– Sjöfarten tampas fortfarande med stora koldioxidutsläpp eftersom dagens lösningar varken är effektiva eller ekonomiskt hållbara. Vi bestämde oss för att lösa utmaningen tillsammans, säger Alisha Fredriksson.

Sjöfarten släpper årligen ut cirka 800 miljoner ton koldioxid globalt, varav 124 miljoner ton inom EU. Sektorn står för 3-4 procent av unionens totala koldioxidutsläpp.

Till skillnad från traditionella system för koldioxidinfångning, så fångar Seabounds kompakta, containerbaserade system in koldioxid direkt från avgaserna och binder det med kalkstenpellets. Systemet kräver minimal energi då det drivs av fartygets egna avgaser.

Vid fullskaliga tester till sjöss har tekniken visat imponerande resultat – 78 procent av koldioxidutsläppen och 90 procent av svavelutsläppen fångades in.

Alisha Fredriksson, som tidigare arbetat med maritima e-bränslen, identifierade problemet med att få tag på infångad koldioxid som råmaterial. Med fokus på praktiska lösningar utvecklade duon ett system som kan installeras på befintliga fartyg utan omfattande ombyggnationer.

Young Inventors Prize uppmärksammar innovatörer under 30 år som använder teknik för att möta globala utmaningar enligt FNs hållbarhetsmål. Vinnaren utses vid en ceremoni på Island den 18 juni och duon tävlar mot över 450 kandidater som bedömts av en oberoende jury.

– Genom att använda kalciumbaserade material blir det möjligt att lagra koldioxiden lika enkelt som vilken annan last som helst, utan specialutrustning, förklarar Roujia Wen.