Svenskarna skickade närmare 14,7 miljoner second hand-paket via marknadsplatser ifjol, vilket var en dubblering jämfört med året innan. Ökningen fortsatte under första kvartalet 2025, samtidigt som returgraden fortsatte ned och utrikeshandeln återhämtade sig efter en tillfällig nedgång.
Det visar senaste Paketindex från Transportföretagen.
Den svenska second hand-marknaden har på kort tid vuxit från ett nischfenomen till en central del av e-handeln. Samtidigt fortsätter trenden ned vad gäller returer. 4,46 miljoner under första kvartalet innebär ett tapp på åtta procent i paket som returnerades, jämfört med samma period ifjol.
– Second hand har etablerat sig som ett självklart inslag i svenskarnas konsumtion. Det är ett beteendeskifte som kräver att det finns effektiva, flexibla och hållbara leveranser. För att den cirkulära konsumtionen ska vara fortsatt hållbar måste det dock skapas bättre förutsättningar för fler hållbara transporter, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Större delen av second hand-marknadens tillväxt sker på nätet. Den starka trenden fortsatte in i 2025 och under första kvartalet skickades 4,9 miljoner second hand-paket via de digitala marknadsplatserna Vinted, Sellpy, Plick, Tise, Bokbörsen och Blocket. Det är en ökning med 56 procent jämfört med samma period föregående år.
Stabil återhämtning för e-handeln
Totalt skickades 48,8 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner under första kvartalet 2025. Den totala paketvolymen motsvarar en tillväxt på sex procent jämfört med samma period föregående år, vilket markerar ett tydligt trendbrott efter flera år av svag utveckling till följd av pandemin och lågkonjunkturen. Av dessa var cirka 0,9 miljoner större varuförsändelser.
– Att second hand och e-handel växer parallellt visar att konsumtion kan gå hand i hand med klimatansvar. Sveriges transportföretag möjliggör den utvecklingen genom att investera i fossilfria fordon, smart logistik och leveranslösningar som paketskåp och hemleverans med elbil. Men för att möta den ökade efterfrågan på hållbarhet måste förutsättningarna bli bättre för företagen att ställa om. Företagen måste också få betalt för att göra dessa enorma investeringar, säger Tina Thorsell.
Internationell handel tillbaka på tillväxtspåret
Efter en tillfällig nedgång i slutet av 2024 ökade antalet utrikespaket med 15,7 procent under första kvartalet 2025. Var fjärde paket som skickades till svenska konsumenter kom från utlandet. De två kinesiska e-handelsaktörerna Temu och Shein har nu tagit plats på svenskarnas topp 20-lista, enligt PostNords E-barometern.
Leveranssätt anpassas efter konsumenternas krav
Paketboxar blir alltmer populära bland konsumenter. Under första kvartalet levererades 16,1 procent av e-handelspaketen via paketskåp – en ökning med sex procentenheter på tre år. Denna utveckling drivs av ökad efterfrågan på flexibla och bekväma leveransalternativ.
Paketindex tas fram av Transportföretagen i samarbete med HUI i syfte att tillhandahålla trovärdig och kvalitetssäkrad statistik över leveranser inom e-handel i Sverige sett till volymer, utveckling och trender.