Nyligen utsåg Sveriges regering Allan Widman, Landshövding i Kalmar län till särskild utredare för att vidare undersöka ”Stärkta förutsättningar för gränsöverskridande samarbete om kapacitet och redundans för transporter över Öresund från 2050”. Den särskilda utredaren kommer att ta fram en uppdragsbeskrivning för en bilateral svensk-dansk utredning med ambitionen att skapa en samsyn kring behovet för transporter över Öresund. Det är viktiga steg fram på vägen mot förverkligandet av en fast HH-förbindelse.
Syftet med utredningen är att skapa samsyn kring kapacitet, redundans och robusthet i ett av norra Europas viktigaste transportstråk – ur såväl konkurrens- som säkerhetsperspektiv.
– Vi välkomnar beslutet att tillsätta en särskild utredare. Det är ett mycket positivt steg mot en gemensam utredning mellan Danmark och Sverige samt i förlängningen även mot en fast HH-förbindelse, då vi ligger långt fram i processen, säger Christian Orsing, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.
En fast HH-förbindelse är särskilt angelägen i behovet av en alltmer integrerade arbetsmarknadsregionen i Öresund. Med tiotusentals dagliga pendlare och ett växande behov av effektiva godstransporter är en ny förbindelse avgörande för att stärka rörligheten, konkurrenskraften och sysselsättningen på båda sidor av sundet. Det handlar inte bara om infrastruktur – det handlar om att säkra framtidens jobb och tillväxt i en av Europas mest dynamiska regioner.
Frågan om redundans har blivit alltmer viktig ur flera perspektiv. Bland annat för att minska sårbarheten för person- och godstrafik över Öresundsbron. En ny Öresundsförbindelse är särskilt viktig för att hantera den ökande trafiken, inte minst då Fehmarn Bält-förbindelsen står klar 2029.
– De som anser att 2050 är långt bort glömmer att det är nu arbetet behöver accelerera. Vi uppmanar därför Sveriges och Danmarks regeringar att förbereda sig på att ta emot resultatet av utredningen så att vi kan få igång en bilateral undersökning utan att förlora tid, avslutar Christian Orsing, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.
Regeringen anser att samhällsekonomisk lönsamhet ska vara vägledande vid prioritering av åtgärder i transportinfrastrukturen. Här utgör HH-förbindelsen ett starkt case, just utifrån sin lönsamhet. Med anledning av de långa ledtiderna i infrastrukturplaneringen ser regeringen även att det är angeläget att ta fram ett realistiskt utredningsförslag utifrån ländernas förutsättningar.
Bild: Bruno