Text: Lars-Olof Tandberg
I Volvo CE:s monter på World Tunnel Congress visades bland annat Efficient Load Out. Det är en molnbaserad tjänst som ger kontroll över hela processen för utlastning och transport av massor i bygg- och anläggningsprojekt. Varje lass som vägs in ger realtidsdata över hur projektet går, beslutsunderlag för hur många lastbilar och maskiner som behövs och direkt underlag för fakturering.
Det började med att NCC kontaktade Volvo när de skulle bygga entreprenaden Centralen på Västlänken i Göteborg. Projektet skulle flytta cirka tre miljoner ton massor och Trafikverket ställde krav att alla vågkvitton skulle skannas in och redovisas.
– NCC förstod att administrationen skulle ta för mycket tid och vände sig till Volvo och undrade om de kunde ta fram en digital lösning. Tanken var att det fanns stora miljö- och effektiviseringsvinster att göra genom att digitalisera arbetsflödena mellan lastbilar och grävmaskiner, berättar Stig-Inge Blennow som är Sales Manager på Global Load Out Solutions.
Efficient Load Out började utvecklas av Volvo Group, men är i dag ett fristående startup-bolag inom Volvo CE. Den molnbaserade tjänsten har information om hur mycket olika lastbilar får lasta, beroende på märke, modell och hur många axlar de har. När en lastbil anländer knappar grävmaskinisten in bilens registreringsnummer i sin mobil. Då vet systemet vilken bil det är och hur mycket den får lasta.
Lasta optimalt
– Genom att lasta varje bil optimalt minskar det totala antalet lastbilsturer. Det innebär även lägre bränslekostnader och minskad risk för överlast, vilket minskar slitage på fordon, däck och vägar. Sammantaget ger det bättre ekonomi på projektet och minskad påverkan på miljön.
När bilen lastats kör den till deponin där den vägs. Lastbilsföraren har tre sätt att rapportera vikten – knappa in vikten manuellt i mobilen, fota av en QR-kod på vågkvittot eller fota av vågkvittot.
– Systemet gör att du får kontroll på hela processen. Projektadministratörerna slipper vänta på att lastbilsförarna ska lämna in sina vågkvitton, som sedan ska matas in i systemet för att därefter faktureras. Nu går all information direkt in i systemet och man kan direkt jämföra inkommande fakturor mot inkommande eller utgående massor, säger Stig-Inge Blennow.
Realtidsdata
I en AI-genererad dashboard har beställare, entreprenörer, projektledare, maskinister och lastbilsförare i realtid tillgång till information som lastad vikt, typ av material, deponidestination och faktisk lossad vikt.
– Traditionellt tar arbetsledningen beslut på data som är flera dagar gammal beroende på när de får in vågkvittona. Med vår lösning registreras varje lass så fort det är vägt på deponin och hela tjänsten uppdateras.
Koll på produktionen
Projektledningen ser hur man ligger till i produktionen. Resultatet visas i en grafisk kurva och med hjälp av AI skapas även prognoser för den fortsatta produktionen.
– Om produktionen går bra kanske det går att köra med en bil mindre nästa dag. Ligger man lite efter kan det vara läge att beställa ytterligare en bil eller grävmaskin till nästa dag. Data i realtid ger bättre underlag för beslut, påpekar Stig-Inge Blennow.
Han understryker att systemet inte kräver någon extra hårdvara eller installation av mjukvara. Allt sköts via en app i mobilen eller datorn. Användarna prenumererar på tjänsten per månad med en månads uppsägning.
Efficient Load Out fungerar oavsett vilket märke det är på lastbilar och grävmaskiner. Systemet lagrar all data så att den finns tillgänglig vid rapportering och dokumentation av ett projekt.
– Att företag som provat systemet och sedan kommer tillbaka när de får ett nytt projekt och vill ha det igen, det är bästa betyget på att det är en bra tjänst, konstaterar Stig-Inge Blennow.