Nyheter

Nu ska skyddet i kollektivtrafiken stärkas

Sveriges Bussföretag välkomnar regeringens utredning om hur skyddet i kollektivtrafiken ska stärkas. Samtidigt betonas vikten av att hela kostnadsansvaret inte får lämpas över på företagen.

Resultatet av utredningsuppdraget utgörs av två delar där den ena innehåller förslag till en ny lag medan den andra är ett nationellt program för kollektivtrafikskydd.

Målsättningen med arbetet har varit att skapa förutsättningar att förbättra tryggheten i kollektivtrafiken genom att stärka det säkerhetsarbete som olika aktörer ska bedriva. Genom en bättre samordning ska åtgärder vidtas som är anpassade till den hotbild som råder vid ett enskilt tillfälle. På så sätt menar regeringen att kollektivtrafiken fortsättningsvis ska kunna vara en plats där alla ska kunna känna sig trygga.

– Sveriges Bussföretag tycker att det är positivt med att åtgärder vidtas för att stärka skyddet för kollektivtrafikresenärerna. En trygg och säker kollektivtrafik är en grundförutsättning i ett väl fungerande samhälle som det svenska. Det är dessvärre ingen självklarhet varför det är viktigt att vi är proaktiva och bidrar till det trygga och säkra resandet med kollektiva transportmedel, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag.

Trafikverket ska stärka säkerhetsarbetet genom att arbeta med omvärldsbevakning, nationella risk- och sårbarhetsanalyser och nationell samverkan. Kopplat till detta ska Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) vara den myndighet som ska förvalta men också ta fram olika slags material för att stötta detta, exempelvis genom att ta fram utbildningsmaterial och tillhandahålla metodstöd.

Anna Grönlund påpekar dock att bussbranschen kännetecknas av små marginaler och vidkänns fortfarande av effekterna efter pandemin. Ska samhället stärka skyddet i kollektivtrafiken är det en insats som också samhället får ikläda sig finansieringsansvaret för. Det är inte rimligt att kostnaden för dessa åtgärder vältras över på företagen.

– Vi är självklart positiva till att säkerheten i kollektivtrafiken stärks. En grundpelare i vårt arbete är att fyra av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030 och därigenom öka kollektivtrafikens marknadsandel av de motoriserade resorna. Trygghet och säkerhet är en viktig del i detta arbete och Sveriges Bussföretag är redan i dag representerade i olika fora där dessa frågor är på agendan. Som exempel kan nämnas att vi deltar i det arbete som Nationella Rådet för Kollektivtrafikskydd (NRK). Från vår sida kommer vi därtill att följa det fortsatta arbetet och bidra med den sakkunskap som branschen besitter för att göra kollektivtrafiken med buss ännu säkrare, avslutar Anna Grönlund.

Bild: Emslichter