Andelen företag som investerar i AI för att stödja den egna arbetsplatsen har ökat från drygt 33 procent förra året till nästan 40 procent i år. Även användandet ökar, från 13 procent förra året till 18 procent i år, men fortfarande är det alltså bara en knapp femtedel av de svenska hr-proffsen som använder AI dagligen, enligt en ny undersökning från SD Worx.
Trots stora investeringar i AI råder fortfarande betydande osäkerhet. Till exempel är över 52 procent av de svenska HR-proffsen osäkra på hur AI kommer att påverka HR-funktioner och verksamhetsmodeller framöver. Bara 18 procent av de svenska HR-proffsen använder regelbundet AI i sitt arbete.
– Det pratas mycket om AI men vår undersökning visar att många medarbetare är osäkra och ganska få använder AI i sitt dagliga arbete. För att verkligen dra nytta av AI behövs både strategier men även konkret träning för alla typer av medarbetare, säger Magnus Eklöv, Business Solution Manager på SD Worx Sverige.
Om användandet är relativt lågt är företagen aktiva i att undersöka möjligheterna med AI. Drygt fyra av tio företag undersöker aktivt hur de kan använda AI på arbetsplatsen, enligt undersökningen.
– Många företag befinner sig fortfarande i experimentfasen, vilket antagligen beror på brist på tydlig strategi och osäkerhet kring de bästa användningsområdena för AI, förklarar Magnus Eklöv.
Populära HR-områden där det investeras i AI
Bland de intervjuade företagen och vad de investerar mest i ligger planerande av arbete i topp med 16 procent, detta kan vara AI-drivna prognoser för bemanningsbehov eller automatiserade schemaläggningar av arbetsskift. På andra plats kommer lärande och utveckling med 15 procent, vilket inkluderar AI-drivna lärvägar som exempelvis anpassad utbildning till individuella behov. Organisationer använder även AI för HR-support, såsom chatbottar för medarbetarfrågor (14 procent).
Så använder de anställda AI
De anställda föredrar att använda AI främst för att automatisera uppgifter, som täcker 18 procent av användningen. Detta inkluderar att generera sammanfattningar, fylla i formulär eller skapa utkast. När det kommer till användning inom lärande och utveckling, använder 17 procent AI. Det kan handla om uppgifter som att upprätthålla nya färdigheter eller utbildningsmaterial. Skapande av innehåll, såsom att skriva mejlutkast eller marknadsföringsmaterial, står för 15 procent av AI-användningen.
Bild: Gerd Altmann
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i februari 2025 i 17 europeiska länder: Belgien, Finland, Frankrike, Irland, Italien, Kroatien, Nederländerna, Norge, Polen, Rumänien, Serbien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och Kroatien. Totalt tillfrågades 5 625 arbetsgivare, varav 575 var HR-chefer i Sverige samt 16 000 arbetstagare. Resultaten ger en representativ bild av arbetsmarknaden i varje land.