AI-drivna logistiksystem gör det enklare än någonsin för bilhandlare att nå kunder över hela landet – oavsett var bilen står i dag. Men många små och medelstora handlare har ännu inte insett hur marknaden för biltransporter har förändrats.
Bilhandeln i Sverige håller på att förändras i grunden. Allt fler bilföretag gör affärer långt utanför det traditionella närområdet – en utveckling som till stor del drivs av bättre, mer datadrivna lösningar där förare förflyttar bilar. Genom användning av AI kan logistiken idag optimeras så pass mycket att både pris och leveranstid blir konkurrensfördelar i en bransch där marginalerna ofta är små.
Artificiell intelligens är överlägsen människan när det gäller att analysera stora mängder data och identifiera mönster. Att manuellt planera den mest effektiva och kostnadsbesparande rutten bland hundratals körningar är ett tidskrävande och resursintensivt arbete för en logistikkoordinator. Med hjälp av AI kan man optimera körningar på några sekunder.
För bilhandlare innebär det nya möjligheter. Med tillgång till lösningar för att förflytta bilar som snabbt och effektivt flyttar fordon från en del av landet till en annan blir det möjligt att sälja eller köpa både nya och begagnade bilar utan att behöva ta hänsyn till geografisk närhet. Detta med bara några knapptryck.
– Vi ser tydligt att fler bilhandlare börjar agera nationellt snarare än lokalt. För många är det ett sätt att växa, men också ett sätt att hålla sig relevant i en marknad där konkurrensen blir allt hårdare, säger Ismo Karhu, Sverigechef på Flovi, ett företag som specialiserat sig på att hjälpa företag förflytta bilar och som använder AI i sin logistikplattform.
Genom att analysera stora mängder data om transportflöden och efterfrågan kan AI-baserade system hitta mönster och prognostisera vilka rutter som är mest relevanta och när. Det gör det inte bara möjligt att sätta mer träffsäkra priser, utan gör det även enklare att matcha rätt förare med rätt transport i rätt tid. Något som bidrar till både lägre kostnader och kortare väntetider.
Att köra en bil utan ett smart system kan bli både dyrt och krångligt. Ta ett exempel: en bilfirma behöver flytta en bil från Stockholm till Helsingborg. Då måste de skicka någon som kör ner bilen – och sedan måste den personen ta sig tillbaka.
Antingen följer en extra person med i en bil för att köra hem dem båda, eller så får föraren ta tåg eller buss tillbaka. Båda lösningarna kostar tid och pengar. Med nya digitala lösningar blir det enklare. Körningen kan matchas med en förare som redan är ute på vägarna och kan ta med bilen som en del av sin rutt. Då behöver bilfirman bara betala för enkel resa – inte för att få hem någon igen.
Enligt Ismo Karhu är det framför allt små och medelstora bilföretag som har mycket att vinna på utvecklingen.
– Tidigare kunde logistiken vara en tröskel, särskilt för mindre handlare. Idag kan de vara med och konkurrera på lika villkor, förutsatt att man har koll på hur marknaden förändras. Som bilhandlare idag behöver man bara göra några knapptryck, vi kan lösa resten, förklarar han.
Att följa med i utvecklingen kring AI och logistik ses som en strategisk fråga hos allt fler bilföretag. I en bransch där produkten – bilen – ofta är snarlik mellan olika aktörer, blir faktorer som tillgänglighet, leveranstid och helhetslösning allt viktigare för att sticka ut.