OKQ8 har tecknat ett omfattande avtal med Bravida om drift och administration av företagets laddinfrastruktur samt leverans av OKQ8:s företagskortslösningar. Samarbetet omfattar både laddpunkter vid Bravidas lokalkontor och hos anställda med servicebil utan förmån och hemmaladdare.
Bravida, en ledande aktör av helhetslösningar inom service- och installationssektorn, har ambitiösa klimatmål och arbetar aktivt för att bidra till minskade koldioxidutsläpp både från sina kunder och från sin egen verksamhet. Elektrifieringen av den egna fordonsparken är en central del i strategin för att nå netto-nollutsläpp senast 2045. I början av året migrerade OKQ8 samtliga av Bravidas befintliga laddare till OKQ8:s drifttjänst för e-mobility och alla nya laddpunkter kommer att anslutas till samma plattform.
– OKQ8:s drifttjänst och företagskort är en smidig och enkel lösning som gör det möjligt att få en långsiktig och stabil ladd-infrastruktur och bra översikt över alla transaktioner och köp som görs, säger Björn Rothstein, tf Fleet Manager på Bravida.
– Med vårt företagskort och unika drifttjänst kan Bravidas anställda ladda, tanka, tvätta eller köpa spolarvätska genom att använda företagskortet. När en servicetekniker laddar hemma, så registreras transaktionen så att Bravida kan ersätta den anställde för laddningen, säger Helen Axelsson, Director B2B Sales, på OKQ8.
– Vi gör elbilsladdning enkel för företag – användaren blippar sitt OKQ8 företagskort och laddar bilen. Oavsett om laddningen sker hemma, på jobbet eller vid en publik laddstation så tar vi hand om all administration som krävs, menar Martin Tilly, Key Account Manager, Fleet på OKQ8.
Bravidas fordonspark består av både servicebilar och personbilar och målsättningen är att ställa om till 100 % eldrivna fordon. I dagsläget är 40 % av Bravidas fordonsflotta elektrifierad.
OKQ8 Link är en helhetslösning med installation, övervakning, ersättning för hemmaladdning, statistik och samfakturering av alla drivmedel samt personlig support.