Nyheter

Mångmiljonsatsning på eldrivna Mercedes-Benz sopbilar till Landskrona

Nu satsar Ohlsson-koncernen i Landskrona på eldrivna sopbilar. Sex helt nya Mercedes-Benz eEconic 4-facksbilar har levererats från återförsäljaren Veho Trucks i Malmö.

– Vi har provat en helt elektrisk eEconic i ett halvår nu och nu är det dags att satsa ordentligt, säger koncernchefen Christer Ohlsson.

Ohlsson-koncernen i Landskrona med 850 anställda är en av landets största privata renhållningsentreprenörer. I dagsläget hanterar man bland hushållsavfall i ett 40-tal svenska kommuner. Nu gör man en mångmiljoninvestering i eldrivna Mercedes-Benz eEconic sopbilar med 4-facksteknik.

– Econic med sin karakteristiska lågbyggda hytt och ”bussdörr” på högersidan är perfekt som sopbil, säger Admir Begovic som ansvarar för södra Sverige på Veho Trucks.

– Föraren går in snarare än klättrar och när man gör det kanske 100 gånger varje dag så gör det skillnad.

Modellen var en av de första i Mercedes-Benz modellprogram som också togs fram i ett eldrivet utförande. Inte minst med just sophantering i åtanke. Eftersom en sopbils aggregat drivs med hydraulik är det heller inte möjligt att stänga av motorn när den inte körs. Det betyder att motorn alltid är igång när bilen är i tjänst.

– Att hantera hushållsavfall betyder ju per definition att man kör lastbil inne i bostadsområden där man verkligen vill slippa avgaser och buller, säger Christer Ohlsson.

– Så nyttan med eldrift blir uppenbar direkt!

Ohlsson har lastbilar från ett antal olika tillverkare, men när det gällde att satsa på eldrift föll valet snabbt på Mercedes-Benz.

– Det är som om de var snabbare på bollen när det gäller eldrift och tänkte i nya tankebanor. Man har till exempel inte bara ersatt dieselmotorn med en elmotor i drivlinan. I stället har man satt motorerna direkt i bakaxeln och har inte ens en kardanaxel. Det minskar både servicebehov och energiförbrukning.

Kostnadseffektivt

Under den tid som Ohlssons haft sin första eEconic har man gjort noggranna uppföljningar av driftkostnaderna.

– Det enda som är dyrare än på en dieselbil är den initiala investeringen. Energikostnaden är lägre, servicekostnaderna likaså, färre stillestånd för service och betydligt lägre skatter. Dessutom gillar förarna dem. De är tystare, inga avgaser och de är perfekta att krypköra med.

– Dessutom är Veho Trucks verkligen proffsiga. Att sälja och ta fram en sopbil är en komplex process och då krävs det en totalleverantör som man som kund verkligen kan lita på.

Alla de sex sopbilarna är 3-axlade eEconic med 27 tons totalvikt och 336 kWh batteri. Effekten är 442 hk (330 kW) kontinuerligt och kan ge 536 hk (400 kW) som max.

Aggregaten kommer från finska NTM som nyligen invigt sin svenska fabrik i Kalmar.