Genom att ändra utväxlingen i sin fordonsflotta har det brittiska avfallshanteringsföretaget Biffa uppnått konkreta bränslebesparingar. Efter att ha specificerat en högre axelutväxling än standard i sina Mercedes-Benz Econic-sopbilar visar resultat från verklig drift en genomsnittlig bränslebesparing på 2,4 procent.
Under 2022 började Biffa beställa sina Econic-lastbilar med motorer på 270, 300 och 350 hästkrafter med en axelutväxling på 6,0:1 i stället för standardinställningen på 6,84:1. Det nya alternativet finns som fabriksval hos Mercedes-Benz och infördes efter att simuleringar visat att bränsleförbrukningen kunde minska med upp till 3 procent. Dessutom förväntades bullernivån i hytten minska.
Simuleringarna genomfördes av Allison Transmission, som tillsammans med Biffa utvärderat olika alternativ i programvaran iSCAAN. Valet föll på den högre utväxlingen, som nu införts brett i flottan.
Efter att 100 av de nya sopbilarna sammanlagt körts över 700 000 miles (motsvarande drygt 11 000 svenska mil) i brittisk avfallshantering har resultaten nu verifierats. Bränsleförbrukningen minskade i genomsnitt med 2,4 procent – vilket motsvarar en besparing på totalt 14 000 brittiska pund (cirka 190 000 SEK) för den körda sträckan.
Smarta val vid nybeställning kan ge stor effekt
– Biffas noggranna datainsamling och analys under de senaste åren har bekräftat våra initiala resultat: att kommersiella fordonsflottor kan minska sin bränsleförbrukning genom att välja axelutväxlingar som skiljer sig från de standardinställningar som normalt erbjuds vid nyfordonsbeställningar, säger Nathan Wilson, Account & Area Sales Manager UK & Republic of Ireland på Allison Transmission.
Traditionellt har fordonstillverkare valt en lägre utväxling för att ge god framkomlighet i branta lutningar – men i vardaglig sophämtning på relativt plana vägar är detta sällan nödvändigt. Med en högre utväxling kan bränsleekonomin förbättras utan att startförmågan påverkas negativt. En bidragande faktor är att växellådan – i detta fall Allisons helautomatiska växellåda – levererar förstärkt vridmoment vid start och kraftöverföring utan avbrott under växling.
Darren Judd, Head of Fleet Development på Biffa, avslutar:
– Det här är ett av flera lyckade exempel på vårt samarbete med Allison Transmission för att optimera våra drivlinor, med målet att minska bränsleförbrukning, CO2-utsläpp och total ägandekostnad. Även om 2 pence per mile kanske låter som en liten besparing, blir det en betydande summa över många fordon och år.