Den paneuropeiska roadshowen Tour d’Europe, där bilar och lastbilar drevs av förnybara drivmedel i ett storskaligt praktiskt test, har nyligen avslutats. Turnén omfattade 77 500 kilometer genom 16 länder och visar tydligt att förnybara drivmedel ger betydande minskningar av växthusgaser (GHG).
Totalt kördes 84 % av sträckan på 100 % förnybart bränsle, vilket resulterade i en minskning av växthusgaser med 67 % sett till den totala körsträckan. En av årets deltagare var IVECO, som ser resultatet som ett bevis på biogasens fördelar för transportbranschen.
Tillsammans med 25 andra företag, organisationer och institutioner deltog IVECO i Tour d’Europe med lastbilar som kördes på BioLNG, ett förnybart flytande biogasbränsle.
Den tre månader långa demonstrationen avslutades i Bryssel med två dagars aktiviteter i Europaparlamentet och på Autoworld-museet, där beslutsfattare och aktörer från transport- och energisektorn samlades för att diskutera vägen framåt för fossilfri vägtransport.
Nu rapporterar Tour d’Europe att förnybara bränslen är en omedelbart tillgänglig och flexibel lösning som kan komplettera elektrifiering och vätgas i omställningen till hållbar transport. Detta ligger helt i linje med IVECO:s strategi för en teknikneutral och omedelbar omställning.
– Turnén bekräftar det vi länge har vetat – att biogas och andra förnybara drivmedel är avgörande för en snabb och effektiv klimatomställning av transportsektorn. I Sverige har vi unika möjligheter att leda utvecklingen inom biogas tack vare en stark infrastruktur och lokal produktion, säger Marcus Torin, Country Sales Manager på Hedin Nordic Truck AB, som representerar IVECO i Norden.
Alla GHG-besparingar under Tour d’Europe verifierades med hjälp av ett digitalt verktyg – en så kallad Digital Fuel Twin (DFT) – och analyserades av Tekniska universitetet i Darmstadt och Karlsruhes tekniska institut.
Resultatet sammanställdes därefter i en rapport, som nu slår fast att förnybara bränslen har en enkel och genuint genomförbar CO2-besparingspotential redan idag, med faktiska och verifierbara utsläppsminskningar på upp till 77 %. Rapporten understryker dessutom att EU:s strategi bör vara tekniköppen och bättre tillvarata möjligheterna med förnybara drivmedel, som redan finns tillgängliga i hela Europa och är fullt kompatibla med dagens fordonsteknik och tankinfrastruktur.
Partnerna bakom Tour d’Europe är eniga i sin övertygelse: förnybara drivmedel är avgörande för att nå klimatmålen.
– Biogas och andra förnybara drivmedel minskar redan idag utsläppen från befintliga fordon – och vi ser att det kommer att fortsätta spela en viktig roll för att driva framtidens fordon mot en hållbar framtid, avslutar Marcus Torin.