Nyheter

Höga temperaturer – då sänker Trafikverket hastigheten för tåg

Under onsdagen väntas temperaturer på drygt 30 grader på flera håll i södra delen av landet. Det ökar risken för solkurvor och att bromsande tåg kan starta bränder längs järnvägen. På onsdagen togs beslut att sänka hastigheten för att minska risken för incidenter.

Flera banor i Småland och östra Sverige kommer under onsdagseftermiddagen att få sänkt hastighet på grund av att det väntas temperaturer en bit över 30 grader. Trafikverket kommer också att ställa in arbeten i stora delar Götaland och delar av Svealand som kan innebära en förhöjd brandrisk.

– Vi sänker hastigheten av säkerhetsskäl. Med så höga temperaturer som väntas finns det risk för solkurvor på banor med lägre standard och detta är ett sätt att hantera risken. Sänker vi hastigheten blir krafterna i spåret mindre, det ger också lokföraren större chans för att upptäcka dem, säger Jonas Bruce, enhetschef Järnväg Sydöstra regionen.

Trafikinformation

Följande banor kommer att få sänkt hastighet från onsdag 2 juli klockan 12.00. Lägre hastighet innebär att tågen försenas, vissa avgångar kan ställas in. Håll koll på aktuella avgångar via tågbolagens hemsidor. Beslut om ytterligare åtgärder kan tas med kort varsel.

Nedsatt hastighet från 2 juli klockan 12.00, sluttid inom parantes

Linköping – Bjärka Säby – Västervik 80 Km/tim (2/7 klockan 24.00)

Linköping – Kalmar 80 Km/tim (3/7 klockan 08.00)

Jönköping-Vaggeryd 80 km/tim (2/7 Klockan 21.00)

Eksjö-Hultsfred 40 km/tim (3/7 klockan 04.30)

Nässjö-Vetlanda 40 km/tim (3/7 klockan 04.30)

Forsheda-Landeryd 80 km/tim (2/7 Klockan 21.00)

Bild: Jerzy 

Vad är en solkurva
En solkurva uppstår oftast vid höga temperaturer då solens värme gör att rälsen utvidgas och trycket ökar. När trycket blir för högt kommer rälsen att bukta ut i sidled och en solkurva bildas. Rälsen kan utvidgas av sig själv eller när ett tåg passerar. Solkurvor är allvarliga säkerhetsfel som i värsta fall kan leda till urspårning. Solkurvan rätas ut genom att man kapar rälen, monterar ett nödförband eller svetsar. När temperaturen sjunkit till normala värden ska spåret återställas till ursprungligt skick.