I slutet av juli sätts fartyget Stena Foreteller åter i trafik på rutten Europort/Rotterdam – Immingham efter ombyggnation och renovering. Med ett nytt extra lastdäck och 30 procents större kapacitet blir fartyget mer effektivt och begränsar ytterligare CO2-utsläpp per lastenhet.
Stena RoRo har lett ombyggnaden av Stena Line-fartyget på det kinesiska varvet CMI Jinling i Weihai. Där har RoRo-fartyget Stena Foreteller fått ett fjärde bildäck ovanpå de tre befintliga och antalet längdmeter har ökat från 3 000 till 4 000.
– Ombyggnaden av Stena Foreteller är ytterligare ett steg bland många som vi gör för att nå vårt mål att reducera våra CO2-utsläpp med 30 procent till 2030. Vi jobbar på många fronter där förbättring av befintliga fartyg och utveckling av nya är lika viktiga, säger Dennis Tetzlaff, Chief Operating Officer Fleet på Stena Line.
Fartyget har också försetts med en landanslutningsanläggning för el, vilket kommer minska utsläppen av CO2 i hamn. På grund av det extra däcket ökar den vindutsatta arean vilket ställer större krav på manövrerbarhet och förtöjning av fartyget. Därför har bogpropellrarna uppgraderats för ökad kapacitet samt extra förtöjningsvinschar har installerats. Dessutom har mindre reparationer och förebyggande underhåll genomförts samt en del system ombord uppgraderats till nyare versioner. Stena Line har även målat om fartyget i samband med ombyggnaden.
Stena Forerunner, som är systerfartyg till Stena Foreteller, kommer att genomgå samma ombyggnad med start i slutet av sommaren.
– Detta är ett typiskt Stena RoRo-projekt där vi baserat på vår erfarenhet, bygger om fartygen enligt kundens önskemål och behov. Att bygga om fartyg med en omfattande historia i ett främmande land är alltid utmanade både tekniskt och kulturellt, men vägs upp av kompetent, erfaren personal och ett gott samarbete, kommenterar Mikael Abrahamsson, Manager – Conversions & Projects Stena RoRo.
På fartygsvarvet CMI Jinling färdigställs just nu två nya New Max-fartyg åt Stena Line, Stena Futura och Stena Connecta, som kommer att levereras under hösten och trafikera rutten Belfast – Heysham i Irländska sjön. De två hybridfartygen spelar en viktig roll i Stena Lines arbete för att reducera utsläppen. Fartygen byggs också med teknik som möjliggör både batteriframdrivning och uppkoppling till landström.
Fartygsfakta efter ombyggnad, Stena Foreteller och Stena Forerunner:
Längd: 195,3 m
Djupgående: 7,2 m
Bredd: 25,6 m
Lastmeter: 4 000
Stena Foreteller är byggd 2002 på Dalian Shipyard i Kina.
Foto: Stena RoRo