Nyheter

Trafikverket Pilotprojekt Begagnad räl i ny försörjningskedja

Från Kolbäck till framtiden: Trafikverket startar nu ett pilotprojekt för att pröva hur begagnade räler kan tas om hand, hanteras och återföras till rältillverkare – ett viktigt steg mot framtidens hållbara järnväg.

Omkring 5 500 ton begagnad räl från Kolbäckstrakten kapas i femmeterslängder, samlas in och fraktas till Hallstahammar. Därefter transporteras de med tåg till en rältillverkare i Europa.

– Vi vill i första hand återbruka räl, men när det inte är möjligt vill vi säkerställa att stålet kan återvinnas på ett högvärdigt sätt och bli till nya, cirkulära räler, säger Fredrik Svensson, verksamhetsutvecklare på Trafikverket.

I nuläget handlar det om att bygga kunskap, testa logistiklösningar i praktiken och utveckla samarbeten. Utvärderingen används i fortsatta pilotprojekt.

Steg mot klimatneutral infrastruktur

– Genom att testa hela försörjningskedjan vill vi ta reda på hur vi kan ställa krav på en mer hållbar rältillverkning framöver, förklarar Fredrik Svensson.

Om pilotprojekten faller väl ut är Trafikverkets mål att införa cirkulära krav i nästa upphandling av räl, både krav på mer hållbara produktionstekniker och en högre andel återvunnet stål i tillverkningen. På sikt kan det bidra till att minska klimatpåverkan från svensk järnväg och till målet om en klimatneutral infrastruktur år 2040.

Fakta

Cirka 5 500 ton begagnad räl från Kolbäck–Eskilstuna och Kolbäck–Valskog.

Rälerna kapas i 5-metersbitar, fraktas till Hallstahammar för omlastning samt kapning, och skickas därefter med tåg till rältillverkaren.

Pilotprojektet pågår 2025–2027 och är det första av fyra planerade.