Världens första elektriska bärplansfartyg, Candela P-12, ska under två veckor trafikera en pilotlinje mellan Göteborg och Öckerö i samarbete med Västtrafik. Målet är att visa hur skärgården kan få snabbare, bekvämare och helt emissionsfria resor.
I samband med detta deltar fartyget också i Frihamnsdagarna och Donsö Shipping Meet.
Mellan den 8 och 19 september får pendlare mellan Öckerö färjeläge och Stenpiren i Göteborg chansen att resa med svenskbyggda Candela P-12 – det första elektriska fartyget som med hjälp av bärplan (undervattensvingar) flyger ovanför vattenytan. Tack vare denna teknik är Candela P-12 betydligt snabbare och energieffektivare än konventionella fartyg.
Resan tar drygt 30 minuter, vilket är avsevärt kortare än dagens busstrafik.
Pilotprojektet genomförs av Västtrafik i samarbete med Candela, Styrsöbolaget och Öckerö kommun. Syftet är att undersöka hur Candelas elektriska bärplansteknik kan bidra till snabbare, tystare och mer energieffektiva resor till sjöss. Testet är en del av Västtrafiks arbete med innovation och ny teknik.
– Vi är glada över samarbetet med Västtrafik och över att vi kan visa hur vår elektriska bärplansteknik kan skapa bättre kollektivtrafik på vattnet i Göteborg med omnejd. Tack vare Candela P-12:s fart och effektivitet kan restiden och kostnaderna minska jämfört med traditionella fartyg, samtidigt som avgångarna kan bli fler – stora fördelar för de som bor och verkar i skärgården, säger Tord Ringenhall, projektledare på Candela.
Snabbaste färjan i Göteborg
Candela P-12 flyger på bärplan under skrovet och lyfter cirka 1,5 meter över vattenytan. Resultatet blir en tyst, snabb och bekväm resa på runt en halvtimme. Färjan är helt eldriven och är, med en marschfart på 25 knop, inte bara världens snabbaste elektriska fartyg i serieproduktion – utan också den snabbaste pendelbåten i Göteborgs skärgård. Samtidigt använder P-12 cirka 80 procent mindre energi än ett traditionellt fartyg i samma storlek, och gör minimalt svall.
Bild: Pasi Mämmelä