Text: Tågföretagen
Sommaren närmar sig sitt slut och den har varit händelserik med såväl möjligheter som utmaningar. Godstrafiken har haft en rekordsommar där trafiken gått som på räls, vilket är glädjande.
Detta till trots är det utmaningarna som dominerat medierapporteringen – el- och signalfel, fordonsfel och solkurvor som resulterade i stillastående tåg och förseningar. Föga förvånande så är huvudanledningen till detta järnvägsunderhåll – eller rättare sagt – bristen av underhåll. Det är bra och viktigt att regeringen gett Trafikverket i uppdrag att satsa på underhållet men det krävs mer – inte enbart i monetära termer utan även andra faktorer spelar roll, som möjlighet till upphandlingar som styrs av innovation, inte lägsta pris, samt få in teknisk kompetens tidigt i processen.
Att järnvägen har hamnat på dagordningen är glädjande och välbehövligt. Detta framgick även under Almedalsveckan där järnvägen, frånsett beredskapsfrågan, dominerade seminarieprogrammen. Tågföretagen anordnade tre av dessa, varav ett under Omtag Svensk Järnväg, som ni kan titta på i efterhand på vår webb. Det var också tydligt i våra samtal med politiker och andra intressenter under Almedalsveckan att en fungerande järnväg anses viktig och prioriterad. Och det ska järnvägen fortsätta att vara, vilket Tågföretagen kommer att fortsätta att arbeta för framgent.
Det blir en spännande höst med remiss av den nya nationella planen i slutet på september, den kommande höstbudgeten och Järnvägsdagen den 26 november. Det händer mycket i vår bransch, som sig bör.
Bild: Holger Schué