Nyheter

Svenskt flygprisindex: Rekordhöga flygpriser – även efter avskaffandet av flygskatten

Trots att flygskatten avskaffades i juli upplever resenärer fortfarande rekordhöga priser på flygbiljetter till Europa. Nya siffror visar att genomsnittspriserna från både Stockholm och Göteborg ligger på en historiskt hög nivå.

Från Stockholm är genomsnittspriset på flygbiljetter det högsta som någonsin uppmätts, medan Göteborgs flygplats noterar de högsta priserna sedan 2009. Jämfört med samma period förra året har priserna från Göteborg stigit med hela 26 procent, medan Stockholm har ökat med 2 procent.

När det gäller interkontinentala rutter är utvecklingen mer blandad. Från Stockholm har genomsnittspriset sjunkit med 2 procent, medan priset från Göteborg har ökat med 2 procent. Ser man bort från den avskaffade flygskatten har priserna dock i realiteten stigit från båda flygplatserna.

Exempel på flygpriser tur och retur inklusive skatter och avgifter:
Göteborg – London t/r kr 438:-
Stockholm – London t/r kr 469:-
Stockholm – Paris t/r kr 478:-
Köpenhamn – London t/r kr 504:-
Köpenhamn – Wien t/r kr 556:-
Köpenhamn – Paris t/r kr 568:-*
Stockholm – Wien t/r kr 576:-
Stockholm – Berlin t/r kr 590:-
Köpenhamn – Prag t/r kr 637:-
Göteborg – Rom t/r kr 806:-
* Billigaste flygbiljetten för vecka 39 hittills.

Exempel på flygpriser tur och retur inklusive skatter och avgifter:
Stockholm – Dubai t/r kr 3230:-
Göteborg – New York t/r kr 3354:-
Stockholm – Los Angeles t/r kr 3363:-
Köpenhamn – Dubai t/r kr 3419:-
Stockholm – New York t/r kr 3455:-
Göteborg – Los Angeles t/r kr 3541:-
Köpenhamn – New York t/r kr 3901:-
Stockholm – Johannesburg t/r kr 4859:-
Köpenhamn – Beijing t/r kr 5425:-
Stockholm – Bangkok t/r kr 5765:-

Svenskt flygprisindex ges ut var fjärde vecka av prisjämförelsesajten travelmarket.se baserat på en översikt över de billigaste returflygbiljetterna till de tio populäraste europeiska och interkontinentala destinationer.

Se priserna i det senaste flygprisindexet här

Följ prisutvecklingen via ett interaktivt diagram här

Bild: Mathew Browne